امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سقوط آزاد(٢)

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 19262

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ، ۱۳۹۹

سقوط آزاد(٢)

هر چند که بدلیل وضعیت حاد کرونایی در خوزستان اولویت مسوولین ارشد و حتی مردم مبحث بهداشت و سلامت است اما باید دانست بستر پیشرفت هر جامعه ای نظام تعلیم و تربیت آن است و غفلت از آن به هر دلیل باعث می‌گردد آینده‌ی فرزندانمان را ببازیم، ضمناً در این تحلیل سعی شده آمارهای مقایسه‌ای بصورت ساده و قابل فهم درج گردد. ( تمامی داده‌ها بر گرفته از آخرین جدول آماری مقایسه‌ای وزارت آموزش و پرورش می‌باشد):
در قسمت اول نوشتار مشخص شد که ضربآهنگ قرار گرفتن آ. پ خوزستان در انتهای جدول از همان دوره‌ی ابتدایی شروع و تا پایه‌ی دوازدهم سیر سقوط را طی می‌کند.
وجود بالاترین حجم از مدارس هیات امنایی ، غیر دولتی و خاص که به نوعی نظام تعلیم تربیت استان را «پولی» کرده نه تنها کمکی به بهبود وضعیت «ننموده» بلکه تبدیل به یکی از عوامل ترک تحصیل نیز شده است.
با نگاهی اجمالی به ترک تحصیل ۶۴۲۴ دانش آموز خوزستانی در دوره ابتدایی و مقایسه آن با آمار ۲۷۴۰ و ۴۱۴۹ اصفهان و فارس، مشخص می‌شود که خوزستان در مقایسه با اصفهان «فقط» در دوره ابتدایی بیش از ۲ برابر ترک تحصیل داشته است و این ارقام برای نظام تعلیمی یک فاجعه بشمار می‌آید.
مصیبت بزرگ‌تر در مردودی دوره ابتدایی نیز قابل تأمل است:
خوزستان : ۷۶۵۵
اصفهان: ۲۶۹۴
فارس: ۴۶۶۱
در اینجا نیز آمار حدود ۲ یا ۳ برابری مردودی ابتدایی در خوزستان زنگ خطر را برای آینده آموزشی این استان بصدا در آورده است.
آمار مردودی در دوره متوسطه اول یا راهنمایی سابق در مقایسه با اصفهان و فارس نیز نه تنها قابل تأمل بلکه نشان میدهد در ادامه ناکامیها در دوره ابتدایی این افت در دوره متوسطه بدتر شده است:
خوزستان اصفهان فارس
هفتم. ۲۱۹۵ ۶۵۹ ۸۴۷
هشتم. ۱۳۹۱ ۵۳۷. ۵۸۳
نهم ۷۷۶ ۲۰۷ ۳۲۳

با نگاهی گذرا به آمار فوق و تقریبا آمار ۲/۵ برابری درصد مردودی در متوسطه اول و تکرار پایه مشخص میشود درصد بالایی از اعتبارات بخاطر همین تکرار پایه و مردودی هزینه کرد می‌شود!

ادامه دارد…

فاضل خمیسی

پر بازدیدترین ها