امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کارنامه درخشان آموزش و پرورش خوزستان در دوران شیوع کرونا / معضلات آموزش مجازی

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 22646

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ، ۱۴۰۰

کارنامه درخشان آموزش و پرورش خوزستان در دوران شیوع کرونا / معضلات آموزش مجازی

در این شرایط، اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در یک حرکت جهادگونه با کمک خیرین و دیگر دستگاه‌های اجرایی ۹هزار تبلت میان دانش‌آموزان نیازمند در مناطق کم‌برخوردار توزیع کرد که البته طبق نیازسنجی آموزش و پرورش خوزستان، تعداد دانش آموزان نیازمند به گوشی هوشمند در مناطق کم‌برخوردار ۳۰ هزار نفر بود. در این بین ۱۲۰ هزار دانش آموز در برخی مناطق استان اصلا به شبکه شاد دسترسی نداشتند ولی معلمان مجدانه و دلسوزانه، رسالت اصلی خود را در امر آموزش در برخی روستاهای دوردست با فاصله ۵۰تا ۶۰ کیلومتری بصورت حضوری انجام می‌دادند که جای بسی تقدیر از معلمان دارد که در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا حتی یک روز آموزش را متوقف نکردند ‌و‌ در خط مقدم جبهه آموزش بودند.

تجربه نشان داده آموزش مجازی دارای ظرفیت‌های متعددی است که با داشتن زیرساخت‌های اصلی این ظرفیت‌ها بهره‌ور می‌شوند. کارشناسان و متخصصان آموزشی، نبود امکان حضور و غیاب دانش آموزان، مشخص نبودن و رسمیت نداشتن حریم کلاس، قرار نداشتن همکلاسی‌ها در کنار یکدیگر و نبود تعامل متقابل بین دانش آموز و معلم را از جمله نقاط ضعف و در مقابل، افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان، رفع مشکلات و ناهنجاری‌های عاطفی اجتماعی، تعامل موثر والدین با فرزندان و همکاری خانواده و مدرسه برای هدایت و حمایت دانش آموزان در استفاده از فضای غیر حضوری را از مزایای آموزش مجازی بیان می‌کنند..

علی یا ایها الحال، روزشمار معکوس برای اتمام سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را می‌گذرانیم، معلمان ابتدایی پایه‌های مختلف طی سال تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند مفاهیم آموزشی را در ذهن دانش آموزان ماندگار کنند ‌که تا حدود زیادی هم موفق شده‌اند و اما سیاست اجرایی وزارت آموزش و پرورش برای ارزیابی علمی دانش آموزان مقاطع نهم و دوازدهم، برگزاری امتحانات بصورت حضوری بوده که در برخی شهرستان‌های استان این تصمیم با واکنش دانش آموزان مواجه شد که صدای اعتراض خود را از طریق شبکه‌های مجازی به گوش مسئولان جامعه رساندند. دانش آموزان مقاطع تحصیلی مذکور با این نوع برگزاری امتحان مخالف بودند چرا که فکر‌ می‌کردند آزمون‌های پایانی مانند سال گذشته بصورت غیرحضوری است و آمادگی لازم را برای امتحان ندارند که در خصوص این اقدام دانش آموزان باید گفت این یک تصمیم کشوری است و استان‌ها نقشی در برگزاری آزمون‌های نهایی مقاطع نهم و دوازدهم بصورت حضوری یا غیر حضوری ندارند.

شیوع ویروس کرونا در آموزش اختلالات زیادی ایجاد کرد به طوریکه درصدی کمی از دانش آموزان از آموزش عقب افتادند به این دلیل مدتی قبل وزیر آموزش و پرورش این نکته را مطرح کرده بود که شورای هر مدرسه موظف است درباره آن دسته دانش آموزان که شرایط دسترسی به آموزش مجازی و تلویزیون را نداشتند تصمیم گیری کند. امتحانات این دانش آموزان با حضور معلمان در منزل باید انجام شود و ارتقای هر دانش آموز به مقاطع بالاتر مستلزم قبولی در امتحانات پایانی است. ‌انتشار این خبر هم به نوبه خود حاشیه‌های به همراه داشت و خود سوال برانگیز بود چرا که در نظام توصیفی آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی، امتحان کتبی چندان ملاک نیست و امتیازدهی کیفی در قالب ارزشیابی توصیفی جایگزین نظام نمره شده است. به لحاظ اجرای پروتکل‌های بهداشتی و معیارهای ستاد ملی مقابله با کرونا هم این تصمیم غیر ممکن است چرا که به شیوع ویروس کمک می‌کند‌‌.

با همه این تفاسیر اگر هم تاکید مسئولان بر اجرای این تصمیم باشد، این معلمان هستند که باز جانفشانی کرده و ریسک ابتلا شدن به کرونا را به جان و دل می خرند، چراکه برنامه واکسیناسیون معلمان هنوز به مرحله عملیاتی نزدیک نشده است. به نظر می‌رسد وزیر آموزش پرورش باید هر جهت سریعتر پیشنهاد واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان را مطرح کند و‌ وزارت بهداشت‌ جامعه معلمان و دانش آموزان را واکسینه کند تا برنامه‌های دولت جدید برای آموزش بر طبق اصول اصلی خود پیش برود و با بازگشایی مدارس در ماه‌های آتی خانواده‌ها و معلمان نگرانی بابت حضور در فضای مدرسه را نداشته باشند.

 

✍🏻شهرزاد امیری

پر بازدیدترین ها