
مهدی محمدزاده
مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این خصوص بیان داشت: خانوادههایی که از آموزههای دینی فاصله میگیرند، در برزخ میان عمل به آموزههای دین یا تن دادن به خواستههای نفسانی خود قرار میگیرند به گونهای که باورهای آنها رنگ مذهبی دارد، ولی حقیقت و اساس دینی ندارد.
زهرا ویسه اظهار داشت: این خانوادهها دین را در محدودهای میپذیرند که با باورهای غیر دینی آنها تضاد نداشته باشد لذا دین، لقلقه زبان اینان است و در صورت روبه رو شدن با کمترین سختی یا تضاد آموزههای دین با تمایلاتشان، به راحتی از دین چشم میپوشند.
وی با اشاره به اینکه مسائل اخلاقی و تربیتی اهمیت ویژه ای دارد و از پایینترین دوره سنی باید آموزش آنها آغاز شود، اضافه کرد: پس اشتباه است که به مسائل تربیتی مربوط به شرم و حیای دختران تا نُه سالگی توجه نشود و تنها با فرا رسیدن زمان تکلیف، از آنها خواسته شود تا یک باره در درون خود انقلاب رفتاری و فلسفی برپا کنند.
ویسه تصریح کرد: فراگیری امور تربیتی، حقیقتی است که باید به تدریج شکل گیرد و حجاب نیز نوعی فرهنگ است و باید کم کم در گذر زمان و حساب شده، در روح و جان فرزندان نهادینه شود.
وی عنوان کرد: سست غیرتی سرپرستان خانوادهها نیز در گرایش به بدحجابی زنان و دختران نقش دارد.
ویسه یادآورشد: خانوادههایی که خود را مسئول تربیت دینی فرزندان نمیدانند و حتی در برابر بی حجابی اهل و عیال خود فخرفروشی نیز میکنند، هم آنان را از جاده سلامت بیرون میبرند و هم جامعه را به آلودگی میکشانند.
اثر گذاری الگوها درگسترش فرهنگ حجاب
معلم پژوهشگر فعال در حوزه حجاب و عفاف استان البرز نیز اظهار داشت: یکی از راههای ترویج پوشش و حجاب اسلامی، پیروی از الگوهای وارسته است از این رو وظیفه نهادهای فرهنگی است که در معرفی این الگوها بکوشند و اگر در این راه سستی بورزند، دشمن به راحتی فرصت مییابد تا الگوهای دلخواه خود را به جوانان و نوجوانان معرفی کند.
زهرا اسلامی بیان داشت: خدای متعال حضرت فاطمه زهرا (س) را آفرید تا هم الگوی زنان باشد و هم مردان، چنان که علی ابن ابیطالب (ع) نیز الگوی مردان است.
وی تصریح کرد: ابتدا باید روح حاکم بر گفتار و کردار الگو را شناخت و از پشتوانه آن مطمئن شد تا بتوان از جنبههای مختلف زندگی او، به قوانین و درسهای کلی و عمومی دست یافت.
اسلامی اضافه کرد: الگو باید در مقایسه با دیگران، فردی برگزیده و شخصیتی ممتاز همانند حضزت فاطمه زهرا (س) که از عالیترین الگوهای اسلامی است، باشد.
اسلامی خاطرنشان کرد: زینت یابی به زیور حیا، نوعی آراستگی به صفات الهی است زیرا یکی از صفات کمالی خداوند، حیا است لذا حیا، صفتی است که با به دست آوردن آن، انسانها از کارهای ناشایست و پوشش نامناسب در امان خواهند بود و بزرگان دین، همه اهل حیا بودهاند پس شایسته است که جامعه مسلمان نیز در این ویژگی از آنان پیروی کند.
وی از حیا به عنوان یک مانع برای افتادن انسان در دام انحراف جنسی و ضامن پاک دامنی یاد کرد و افزود: حیا، یکی از بهترین نیروهای کنترل کننده درونی است.
این معلم پژوهشگر البرزی حیا را عامل سلامت روانی انسان دانست و عنوان کرد: اگر به این ندای درونی که نشانه هماهنگی با طبیعت انسانی است، پاسخ داده نشود، تعادل انسان از میان میرود. همان گونه که پاسخ ندادن به غریزه گرسنگی و تشنگی، انسان را به سختی میاندازد، پاسخ ندادن به غریزه حیا نیز روابط انسان را مختل میسازد.
وی بیان داشت: اگر آدمی فلسفه حیا را به خوبی درک نکند، به تدریج، صفت حیا در او کم رنگ و همت او در رعایت عفت و خویشتن داری کم میشود چون صفات پسندیده، نیاز به مراقبت دارند و اگر به حال خود رها شوند، از دست میروند.
اسلامی اضافه کرد:: بی حیایی والدین نیز تأثیر بسیار شکنندهای بر باورهای دینی فرزندان دارد، طوری که تربیت صحیح، حیا را تقویت میکند، تربیت ناسالم نیز سبب تضعیف حیا میشود لذا والدین و مربیان باید توجه داشته باشند که رفتار آنان به عنوان الگو، بسیار اثرگذار است.
این معلم پژوهشگر، اساس بسیاری از بی شرمی هایی که در نوجوانان به چشم میخورد، بی شرمی پدر و مادر در روابط عنوان کرد.
وی تأثیر رسانههای جمعی را در این زمینه مهم و انکار ناپذیردانست و ادامه داد: رسانههای گروهی مانند مطبوعات، کتاب، اینترنت، رادیو، تلویزیون، سینما، ویدئو، ماهواره و سی دی، بر فرهنگ عمومی جامعه اثر میگذارند.
بخش اخصتاصی پایگاه خبری جهان اخبار|
منبع خبر : پایگاه خبری جهان اخبار نیوز
https://jahanakhbarnews.ir/?p=56662