امروز: جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سقوط آزاد(۳)

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 19479

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ، ۱۳۹۹

سقوط آزاد(۳)

بالا بودن ترک تحصیل، تکرار پایه( مردودی)، گران بودن آموزش در استان و نرخ بالای فرهنگیان متقاضی انتقال به سایر استانها و
مقایسه ی اجمالی آموزش و پرورش خوزستان با دو استان فارس و اصفهان که تقریبا از نظر آمار دانش آموزی نزدیک بهم و هم درجه هستند ، متاسفانه معلوم شد با این روند، آینده‌ی روشنی برای نظام تعلیم و تربیت استان متصور نیست.
استدعا دارم به آمار کتابهای امانتی در سال ۹۸ به اعضاء کانون پرورش کودکان و نوجوانان که یکی از سازمانهای زیر مجموعه آموزش و پرورش بوده و یکی از وظایف آن فرهنگ سازی در بُعد کتابخوانی است در سه استان: خوزستان – اصفهان و فارس دقت شود تا عملکرد ها ی فرهنگی و تعلیمی بصورت مقایسه ای در این ۳ استان بهتر روشن گردد، با این توضیح که آمار دانش آموزی خوزستان از دو استان مورد اشاره بیشتر و بالاتر است :
خوزستان:۹۵۶۴۸ کتاب

اصفهان :۳۶۹۷۵۵ کتاب

فارس: ۱۸۲۰۹۷ کتاب

در این بررسی ساده آمار ۳ برابری اصفهان و ۲ برابری استان فارس در امانت دهی کتب و ترویج کتابخوانی در کانونهای پرورش کودکان و نوجوانان مشخص میکند که کانونهای مذکور در جذب و اشاعه ی کتابخوانی در چه وضعی قرار دارند!
پایین بودن خوزستان در این حوزه آنهم با این شکاف فاجعه انگیز غیر قابل توجیه و حتی توضیح است!
در بُعد آموزش رفتارهای مدنی و قانومداری و تاب آوری اجتماعی که از اهداف کیفی آموزش و پرورش بشمار میآید هر چند که آمار دقیقی در دست نیست اما در این خصوص نیز میتوان گفت که استان نسبت به سایر استانها وضعیت مناسبی ندارد .
نظام تعلیمی بعنوان تخصصی ترین حوزه در بهبود رفتارهای «نسلی » یا همان دانش آموزان لازم است بعنوان یک «فرا نهاد» و در بخش حاکمیتی تعریف شده که در آن سیاست و قدرت نه بعنوان دخالت بلکه بصورت تقویت کننده مثبت مورد توجه قرار گیرد .
تعریف دامنه ی تعلیم و تربیت به محل چانه زنی سیاسی و تبدیل آن به غنیمت بعد از پیروزی انتخاباتی نه تنها مشکلات آموزش و پرورش را دوچندان بلکه خیانتی نابخشودنی است که نسل های بعد را مورد تخریب قرار میدهد .
دوستان!!
حسب اقرار رسمی بیش از یک/سوم دانش آموزان خوزستانی به شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی ندارند این درصد یعنی قریب ۲۸۰۰۰۰ دانش آموز در سال گذشته از تحصیل محروم بودند ، این صفر و عددها انسانند که باید آینده کشور و استان بر دوش آنها ساخته شود.
و در پایان یاد جمله ای از یکی از اساتید در دوره تحصیل افتادم که فرمایش کرد:
«عدم برنامه ریزی برای بهبود وضعیت یعنی داشتن برنامه برای شکست های بزرگتر».

فاضل خمیسی

پر بازدیدترین ها