امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جزئیات برگزاری مراسم عزاداری حسینی در خوزستان اعلام شد

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 12125

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ، ۱۳۹۹

جزئیات برگزاری مراسم عزاداری حسینی در خوزستان اعلام شد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی نبی‌زاده در نشست خبری که امروز (۲۲ مرداد ۹۹) در اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان خوزستان برگزار شد ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: امسال مسئولیت اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به برگزاری مراسم ماه محرم و صفر بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی در کشور قرار داده شد. ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا دارای کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی است که ذیل آن کارگروه برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر با مسئولیت اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان است.

وی افزود: در این کارگروه دستگاه‌هایی از جمله نیروی انتظامی، دادستانی، بهداشت و درمان، بسیج، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، فرمانداری‌ها، صدا و سیما، ارشاد اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و حوزه علمیه با ما همکاری می‌کنند. علاوه بر این، این اختیار به ما داده شده است که در این ستاد بتوانیم از دستگاه‌های دیگر بنا به ضروت استفاده کنیم.   

وی با اشاره به ضوابط در نظر گرفته شده برای برگزاری مراسم محرم و صفر، افزود: کاهش زمان مراسم (حداکثر ۲ ساعت)، تجمع حداقلی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یک متر و نیم، استفاده مستمر و همگانی از ماسک و ممنوعیت پذیرایی در حین برگزاری مراسم، از جمله پروتکل‌هایی هستند که برای برگزاری مراسم در نظر گرفته شده است. مساله مهم دیگر اطعام و نذورات است؛ پخت و پز ممنوع نیست، پیشنهاد ما این است که نذورات به سوی کمک‌های مومنانه سوق داده شود اما توزیع مواد غذایی در محل ممنوع است و مواد غذایی باید در ظروف یکبار مصرف، بسته‌بندی شوند و به گونه‌ای توزیع شوند که باعث تجمع نشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان در خصوص مکان برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم دارای مجوز، صرفا در اماکن و فضاهای باز و تجمعات حداقلی صورت می‌گیرد. برای برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای سربسته باید ۲۵ درصد فضا مورد استفاده قرار گیرد. مسئول رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همان مسئول برگزاری مراسم است. همچنین برای کسب مجوز برگزاری مراسم در فضای بسته توسط هیات‌ها، مساجد و… باید در سامانه بیرق ثبت نام کنند. برای ثبت نام در این سامانه باید اسامی مسئول هیات، مداح و مسئول برگزاری مراسم ثبت شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان ادامه داد: برای برپایی مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا بنا است که پروتکل جدیدی ابلاغ شود اما فعلا حرکت دسته‌های عزاداری ممنوع اعلام شده است. همچنین فعالیت گروه‌های دمام‌زنی به دلیل ایجاد تجمع ممنوع است. برنامه‌های عزاداری در فضای مجازی و حقیقی نیز انجام می‌شود و برای برگزاری هر دو نیز تلاش خواهیم کرد.

وی در خصوص برگزاری روضه‌های خانگی نیز تصریح کرد: برای برگزاری روضه‌های خانگی دو دیدگاه وجود دارد؛ اولین دیدگاه این است که برگزاری این نوع مراسم با توجه به اینکه قابل کنترل نیستند ممنوع شود، اما دیدگاه دوم که دیدگاه ما است، این است که اگر مردم را آگاه و دسترسی آن‌ها را به امکانات بهداشتی تسهیل کنیم، تراکم جمعیت کاهش می‌یابد و موارد بهداشتی نیز رعایت می‌شوند.  

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان یادآوری کرد: ما دو نوع هیات داریم؛ نوع اول هیات‌های مجوزدار و دیگری هیات‌های غیررسمی و بدون مجوز هستند که ما از این عزیزان دعوت می‌کنیم به ادارات تبلیغات اسلامی مراجعه و هیات خود را رسما ثبت کنند. هر شخصی که قصد داشته باشد مراسم برگزار کند باید در سامانه بیرق ثبت‌نام و مکان برگزاری مراسم را معرفی کند. در غیر این صورت، ابتدا تذکر کتبی داده می‌شود و پس از آن نیروی انتظامی و دادستانی وارد عمل می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما تمامی دفاتر و مراکز خود را مکلف کرده‌ایم که با تمام توان در ایام محرم و صفر نسبت به رعایت پروتکل‌ها نظارت کنند. همچنین از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم در این مساله به ما کمک کنند و امکانات خود را در اختیار ما قرار دهند.   

نبی‌زاده در خصوص نحوه فعالیت ایستگاه‌های صلواتی و مواکب اظهار کرد: برپایی ایستگاه‌های صلواتی و مواکب به چند شرط بلامانع است؛ توزیع اقلام خوراکی ممنوع است و همچنین صوت مداحی را حداکثر تا ساعت ۲۲ شب و با در نظر گرفتن صوت مناسب و عدم ایجاد مزاحمت، می‌توانند فعال کنند. امسال در موکب‌ها اقلام بهداشتی باید توزیع شود و هر گونه تجمع در مواکب و ایستگاه‌های صلواتی نباید صورت گیرد. هدف اصلی ما زنده نگه داشتن یاد امام حسین (ع) و حفظ سلامتی مردم است.

وی با بیان اینکه برای برگزاری مراسم هیات‌های شاخص، قرار است از ظرفیت مصلی‌های شهرها استفاده کنیم گفت: ممنوعیت برگزاری مراسم تعزیه در ستاد مدیریت بیماری کرونای استان مطرح شد ولی ما پیشنهاد دادیم که مراسم تعزیه در محیط باز، بزرگ و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود. همچنین ذبح و قربانی کردن در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی ممنوع است و تنها در محل‌های بهداشتی و با نظارت مرکز بهداشت صورت خواهد گرفت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان بیان کرد: حضور سالخوردگان و کودکان در مراسم محرم و صفر ممنوع اعلام شده است اما پیشنهاد ما این است که برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود.

پر بازدیدترین ها