امروز: یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جامعه کربلایی و عاشورایی باید بدون دنیاگرایی باشد

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 12649

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ، ۱۳۹۹

جامعه کربلایی و عاشورایی باید بدون دنیاگرایی باشد

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اظهار کرد: حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) استثنائی‌ترین حادثه تاریخ بوده است؛ در بین همه حوادث تاریخ، هیچ حادثه ای مانند قیام امام حسین (ع) نیست.

وی افزود: در ارتباط با عاشورا و کربلا نباید فقط به جنبه احساسی و عاطفی پرداخته شود؛ البته این ارتباط عاطفی ضروری و لازم است اما کافی نیست. در کنار ارتباط احساساتی، باید آگاهی بیشتری نسبت به قیام و فلسفه قیام امام حسین (ع) داشته باشیم و از طریق همین سوگواری ها و عزاداری ها خودمان را به امام حسین (ع) نزدیک‌تر کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در تاریخ و بیانات امام جعفر صادق (ع) آمده است در روز نهم محرم، امام حسین (ع) در محاصره کامل دشمن قرار گرفتند. در این روز شمرنامه ای از ابن زیاد به عمر سعد در خصوص آغاز جنگ رسید. در این نامه آمده بود، در صورتی که جنگ شروع نشود، فرماندهی لشکر به شمر داده می شود. بنابراین عمر سعد تصمیم گرفت همان روزِ تاسوعا جنگ را شروع کند اما امام حسین (ع) خواستند جنگ تا صبح فردای آن روز به تاخیر بیافتد.

حسن زاده بیان کرد: امام حسین (ع) در این فرصت می خواستند آخرین مطالب را به اصحاب‌شان بگویند، اهل بیت و خواهرش را آماده کند و به خیمه ها آرایش جنگی دهد.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: جنگ از روز نهم به صبح روز عاشورا (دهم محرم) موکول شد و در همان روز با شهادت امام حسین (ع) به پایان رسید.

وی عنوان کرد: آنچه که دشمنان امام حسین (ع) داشتند، دنیا پرستی بود و همین مساله موجب شد چنین جنایاتی در کربلا مرتکب شوند اما آنچه امام حسین (ع) داشتند از خودگذشتگی، ایثار، فداکاری و ارجحیت دین بر خود بود که باید ما این درس ها را از ایشان فرا بگیریم.

حسن زاده گفت: دنیاگرایی و اختلاص ها با انقلاب و جامعه ما همخوانی ندارد و ما باید بپذیریم دنیاگرایی ما را در صف عمر سعد، ابن زیاد، شمر و یزید قرار می دهد. اگر می خواهیم همگام و همراه امام حسین (ع) باشیم باید دنیاگرایی را که امروزه بعضا مشاهده می شود، کنار بگذاریم. جامعه کربلایی و عاشورایی باید بدون دنیاگرایی باشد.

وی گفت: امیدواریم زندگی و مرگمان مانند پیامبر (ص) و آل پیامبر باشد و در تمام جهات، امام حسین (ع) را الگوی خود قرار دهیم.

 

منبع: ایسنا

پر بازدیدترین ها