امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

نکاتی درباره خودمراقبتی تنفسی هنگام باران‌های پاییزی

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 15022

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ، ۱۳۹۹

نکاتی درباره خودمراقبتی تنفسی هنگام باران‌های پاییزی

مهران معلم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چگونگی خودمراقبتی در بحران تنفسی در پی باران‌های پاییزی، اظهار کرد: در چند سال اخیر، تشدید پدیده گرد و غبار و استفاده از پوشش گیاهی غیربومی در برخی از نقاط خوزستان به همراه افزایش آلاینده‌های صنعتی موجب شده که در پی نخستین بارش‌های پاییز، تعداد زیادی از شهروندان دچار مشکلات تنفسی از جمله تنگی نفس و سرفه شوند بنابراین با آغاز فصل بارش باران و احتمال بروز عوارض تنفسی ناشی از بارندگی‌های پاییزی، باید نکات پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی رعایت شوند.

وی افزود: توصیه می‌شود افراد به خصوص گروه‌های پرخطر با سابقه ابتلا به آسم و آلرژی، افرادی که سابقه تنگی نفس به دنبال بارندگی‌های پاییزی در سال‌های قبل را دارند، مبتلایان به بیماری‌های مزمن داخلی (قلبی – عروقی، کلیوی و …) و کودکان، به جز موارد ضروری از منزل و یا محل کار خارج نشوند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هنگام بارش‌های پاییزی حداقل تا ۲۴ ساعت پس از قطع بارش از فعالیت ورزشی در هوای آزاد خودداری شود و افراد پرخطر در صورت نیاز به خروج از منزل، از ماسک مناسب استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم بسته بودن درب و پنجره‌ها هنگام بارندگی، افزود: باید از روشن کردن دستگاه‌های تهویه در ساعات اولیه بارش و ایجاد فشار منفی هوا خودداری شود. همچنین از انجام کارهایی که اکسیژن محل سکونت یا محل کار را کاهش می‌دهد مانند استعمال دخانیات و پخت و پز، در ساعات اولیه بارندگی پرهیز شود.

معلم با تاکید بر لزوم توجه به اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی در مورد وقوع بارش‌های پاییزی بیان کرد: به تمام شهروندان به ویژه کسانی که در سه سال گذشته به دنبال اولین بارندگی‌ها در فصل پاییز دچار علائم تنفسی، عطسه و آبریزش بینی شده‌اند، تاکید می‌شود به پزشک خود یا نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت در محل اقامت خود مراجعه کنند. در صورت بروز علائم تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه و همچنین در صورت عدم پاسخ به داروهای مورد استفاده نیز باید به نزدیک‌ترین واحد درمانی مراجعه شود.

وی ادامه داد: در فصل پاییز شیر و لبنیات کم‌چرب به مقدار کافی در برنامه غذایی گنجانده و از مصرف غذاهای پرچرب و محرک با ادویه بالا مانند چیپس و فست‌فودها خودداری شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به احتمال تاثیر گرده‌افشانی درخت کنوکارپوس در بروز حملات تنگی نفس بعد از بارش‌های پاییزی، توصیه می‌شود درخت یا درختانی که در اطراف محل زندگی قرار دارند در ابتدای فصل پاییز هرس شوند.

وی تصریح کرد: استشمام بوی دخانیات (سیگار و قلیان) موجب تشدید آلرژی و علائم تنفسی در افراد حساس می‌شود بنابراین توصیه می‌شود در اماکن عمومی و در مجاورت افراد حساس خانواده، از مصرف دخانیات خودداری شود. علاوه بر بارندگی، رعد و برق‌های شدید نیز می‌تواند باعث حملات تنگی نفس در افراد مستعد شود بنابراین در این موارد توصیه می‌شود هشدارهای فوق مدنظر قرار گیرند.

معلم گفت: تمام افراد با سابقه علائم تنگی نفس در بارش‌های اولیه پاییزی، ابتلا به آسم یا سابقه حساسیت فصلی برای دریافت راهنمایی‌های لازم و تجویز داروهای مورد نیاز خود به منظور پیشگیری از ابتلا به اختلالات تنفسی، از هم‌اکنون به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: افراد دارای سابقه آسم و آلرژی در صورت خروج از منزل، داروهای ضروری و اسپری خود را به همراه داشته باشند.

پر بازدیدترین ها