امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کرونا، نگرانی در بستر مجازی

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 16625

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ، ۱۳۹۹

کرونا، نگرانی در بستر مجازی

از جهتی دیگر و با تداوم آموزش از طریق فضای مجازی که بازتابی از آموزش حضوری است که به ناچار و در جهت عدم انفعال و درگیری دانش آموزان در حال تدریس می باشد و با هدف به چالش کشیدن این برهه از سوی مدافعان تعلیم و تربیت، که شاهد اتفاقات خیلی خوبی هستیم، اما در واقع حجم انبوهی از اطلاعات و مدیریت ناکارآمد وزارت آموزش و پرورش و مجریان آن در عدم اتخاذ تصمیمات درست و به جا تا حدودی دامن گیر نگرانی های جدی و تهدیدی برای امنیت روانی دانش آموزان را ایجاد کرده است.
در همین راستا مطالعات نشان داده که کار کردن و یا درس خواندن در منزل ذاتاً می تواند استرس زا تر باشد. کلیپ آتش زدن کتاب های درسی توسط یک ولی دانش آموز گواهی بر این ماجراست که آموزش فشرده ما در جهت اتمام کتاب ها، هشداری جدی و تهدیدی برای سلامت روانی و آشفتگی خانواده‌ها را ایجاد کرده و بعضاً درگیری عاطفی و فرسودگی تحصیلی را سبب گردیده است.
بنابراین و با توجه به اینکه میان بحران کرونا و نگرانی ذهنی و عوامل استرس زا رابطه مثبت و مستقیمی حکم فرماست باید تدابیری خاص جهت حفظ سلامت فکر و قدرت سازگاری دانش آموزان و عدم ایجاد دل مشغولی روانی با رویکرد سلامت محور که راهبردی برای کنترل نگرانی ها در تدریس مجازی است، در نظر گرفته شود.
انتظار می رود که مدافعان تعلیم و تربیت ما دانش آموزان خود را با توجه به نیازهای خاص مورد عنایت قرار داده و آنها را بیشتر از قبل درک کرده (برای مثال اشکال نگرفتن در دیر ارسال کردن تکالیف) و با صبر و حوصله کنارشان باشید تا از این روزهای متفاوت به سلامت روح و روان عبور کنند.
در پایان پیشنهاد می شود مشاوران درسی و آموزشی مدارس با همکاری آموزگاران راه های حفظ سلامتی، مقابله های سازگارانه، افزایش تاب آوری و انعطاف پذیری روانشناختی را آموزش داده و با ارائه بسته آموزشی مناسبِ تدریس مجازی بتوانند از عوامل شکل گیری فشارهای روانی کاهش دهند.

پر بازدیدترین ها