امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نیم‌نگاهی به بودجه ۱۴۰۰

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 18617

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ، ۱۳۹۹

نیم‌نگاهی به بودجه ۱۴۰۰

امکان اینکه نمایندگان مجلس اصلاحات را اعمال و مشکلات را برطرف کنند نیز وجود دارد. دولت در خصوص بودجه، وارد دفاع نشد که چرایی‌هایی هم در خصوص رد شدن و کلیات بودجه وجود داشت کسری بودجه، احساس خطر را بیشتر می‌کرد.
این مسئله را هم باید در نظر گرفت که بایستی وقت را غنمیت شمرد و نمایندگان دلسوز و فهیم مردم به موقع درباره بودجه تصمیم گیری نهایی کنند که دیر نشود و زمان به اندازه کافی برای پرداختن به جزئیات مهم بودجه باشد.
این پیش‌بینی می‌شود که اگر سهم نفت کم شود و سهم مالیات افزایش یابد بالطبع با افزایش فشار روی شرکت های دولتی همراه خواهیم بود که این قضیه با مخالفین خود نیز مواجه است و در کل ابزارها در اختیار هیچ جایی نیست و این مسئله به جای کمک کردن به تولید و اقتصاد شرکت ها، برعکس آن عمل کردن است.

برخی نمایندگان مجلس که با کلیات بودجه موافق بودند بر این باور هستند که این نتیجه رد کردن، هیچ فایده ای نداشت و با توجه به شرایط سیاسی و انتخابات پیش روی کشور بهتر بود که اصلا رد نمی شد.

بازار فروش نفت خام در کشور اجازه داده نمی شود مجلس و دولت با توجه به انتقادات هایی که دارند بایستی برای اینکه اوضاع به نفع مردم بشود پس با هم بیشتر همکاری و وحدت داشته باشند اگر یازده درصد پروژه های عمرانی حل و فصل شود و همچنین ایرادات اساسی که دست و پاگیرند از میان برداشته شوند احتمال آن می رود که مجلس انقلابی موافقت خود را اعلام کند ما منابع درآمدی مطمئنی نداریم و اگر نفت به فروش برسانیم،مبهم خواهد شد که چه موقع و یا از چه راههایی به دستمان خواهد رسید مثل جریان کره جنوبی و غیره.

کسری بودجه شامل سه معقوله خواهد شد:یکی تورم،دیگری بیکاری و بعدی هم رکود که کسری بودجه در واقع زیاد بد نیست و فقط راه های جبرانش مهم است بایستی عدالت مالیاتی همیشه برقرار باشد چون نظارتی بر روی قیمت ها حین اجرا و بقیه چیزها نیست پس بیشتر اوقات درباره موافق یا مخالف بودن با بودجه بحث ها و حواشی زیادی وجود دارد و دولت به جای اینکه بخواهد قول اضافه کردن یارانه ها را بدهد،درصدی از قیمت ها را کاهش دهد.

امیدواریم در طی این فرصتی که مجلس به دولت خدمتگزار و مردمی داده است بودجه اصلاح شود و نگاهی که در سر لوحه ی کار لحاظ می گردد توجه به معیشت کارگران زحمت کش کشورمان است و همچنین منابع دولت و کشور بایستی به درستی توزیع گردد.

دولت ۲/۳ فروش نفت را پیش بینی کرده است و مجلس یک ونیم گفته است و شناسایی فرارهای مالیاتی جزء موارد بحث های طولانی قرار گرفت مثل صاحبان ملک و غیره… یک اطمینان نسبی در بودجه به وجود آمده است از جمله اینکه حقوق های کارمندان تا چهار میلیون تومان معاف از مالیات شده اند یا معافیت از انشعاب حق برق،آب و تلفن و در بحث های زیربنایی برای اقشار و طبقات محروم توجه خاصی شده است.

دولت همواره در تلاش برای تعامل بوده است تا بتواند امور کشور را در این شرایط خاص که به نوعی جنگ تحمیلی اقتصادی می باشد را کنترل کند لایحه بودجه ارائه شده به مجلس منطبق بر اقتصاد اقتصادی کشور است.
گفته‌ها حاکی از آن است که برخی نمایندگان نمی دانستند که اغلب آنها به لایحه پیشنهادی دولت رأی می دهند یا به مصوبه کمیسیون تلفیق و نتیجه گیری که حاصل می شود این است که احتمال تغییر دیدگاه وجود دارد رئیس جمهور از حضور در نشست علنی بررسی کلیات بودجه خوداری کرد هر چند یکی از معاونین محترم خود را به مجلس فرستاد ولی برخی نمایندگان همچنان بر اعتراض خود پافشاری کردند.

سیاوش باران‌وند، تحلیلگر سیاسی

پر بازدیدترین ها