امروز: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نیم‌نگاهی از سیاست‌های آمریکا در برجام

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 19149

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ، ۱۳۹۹

نیم‌نگاهی از سیاست‌های آمریکا در برجام

اکثر مردم آمریکا آنچنان در جریان این تحولات و رویدادها قرار ندارند و بیشتر اطلاعات اشتباه به آنها داده می شود و در مقابل نیز ایران را به آنها زشت معرفی می کنند.
دولت آقای جو بایدن یا دموکرات ها کاملا مخالف کارهای آقای ترامپ هستند و مایلند به برجام برگردند و از زمان آقای مصدق کودتای سیا خصومت آمریکایی‌ها سابقه دیرینه دارد وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که ایران،قدم اول خود را بر دارد در صورتیکه در برجام جمهوری اسلامی ایران به وضوح حسن نیت خود را نشان داده است و از قبل هم به همه ی کشورها این قضیه را اثبات کرده است .

وقتی شانزده آژانس اطلاعاتی امنیتی آمریکایی‌،خودشان به صراحت اعتراف کرده‌اند که ایران قصد ساختن بمب اتم را ندارد پس ما چرا باید پای میز مذاکره بنشینیم.

در کل توجیه آمریکا هیچ قابل قبول نیست و آنها به خوبی واقفند که ایران ام پ تی را رعایت کرده و همچنان این امر ادامه دارد.
بسیاری کشور هسته‌ای در جهان وجود دارند که سلاح هسته ای دارند ولی آمریکایی‌ها همیشه به دنبال منافع استعماری خود در منطقه هستند.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت است و سیاست اصلی نظام نیز می باشد این است که تحریم ها باید برداشته شود و تاریخ نشان داده است هیچ کشوری در مقابل تحریم های ظالمانه شکست نخورده است.

ایران در دیپلماسی موفق بوده است پس احتیاج به نشان دادن خودمان در مقابل قدرت های امپریالیستی نداریم با اینکه فشارهای تحریمی زیادی هم داشته ایم.

آمریکایی‌ها یکی دیگر از اهدافشان این است که مانع از نفوذ ایران در مسائل فلسطین یا دیگر کشورها شود و برخی ها معتقدند که جمهوری اسلامی ایران لازم نیست کاری انجام بدهد و باید موضع خود را حفظ کند و بحث اصلی آمریکا در برهم زدن معادلات منطقه ای محور و وحدت مقاومت است.

دموکرات ها نگران استیضاح آقای ترامپ برای سومین بار بودند و برخی ها هم در حال تبلیغات بر علیه ترامپ می باشند چون کارهایش اشتباه بوده است و اقداماتی مثل به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی و دیگر کارهای آن،در رسانه‌ها چهره ی منفوری از ترامپ برجای خواهد ماند و هیچ وقت صاحب منصبی نخواهد شد.
لابی گری ها و کنگره نمی گذارد که رئیس جمهور آمریکا کار خاصی انجام دهد روسیه و چین هر کدام به دنبال منافعشان هستند و بالطبع اجازه مانور دادن و زیاده خواهی به آمریکا را نخواهند داد روسیه معتقد است که برجام باید ادامه داشته باشد تا مسائل بین المللی حل و فصل گردد.
کشور روسیه از اینکه طرفین برجام به قول خودشان عمل نکرده اند،بسیار دلخور است و همچنان بر این اصل پافشاری دارد که برجام باعث موشکافی خیلی از مسائل مبهم شد تا کشورهایی که ادعاهای پوچ و توخالی داشتند و مدعی حقوق بشر بودند به خوبی شناخته شوند.

الان ۷۵ میلیون آمریکایی در رسیدن آقای جو بایدن به ریاست جمهوری،هنوز مخالف هستند و در خیلی از مسائل همچون اقتصادی،بهداشتی،اشتغالزایی و غیره… دارای مشکلات فراوانی هستند و همچنین آمار میلیونی از تلفات به خاطر فلج بودن نظام درمانی و آسیب های دیگر که به آنها وارد شده است،شنیده می شود.

لازم به ذکر است که افول قدرت در آمریکای شمالی به خوبی قابل رؤیت است زمانی که در توافق هسته ای نبودیم،خیلی از کشورها در سازمان ملل و شورای امنیت بر علیه ایران رأی می دادند و توافق هسته ای تا حدودی توانست این مسئله را کنترل و خنثی کند با توجه به تصمیمات جدید آمریکا در قبال برجام مثل باطل کردن مکانیسم ماشه و قبول شرکت در مذاکرات،این مسئله نیز حائز اهمیت است.

 

سیاوش باران‌وند
تحلیلگر سیاسی

پر بازدیدترین ها