امروز: شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهمیت جایگاه شورای شهر

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 20416

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ، ۱۴۰۰

اهمیت جایگاه شورای شهر

جایگاه شورای شهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. و اساس شورای شهر به عنوان تعیین کننده شهردار طبق قانون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حسین بشیریه در کتاب موانع توسعه سیاسی در ایران پیشینیه شوراها در ایران را به انقلاب مشروطه می داند بعد از انقلاب مشروطه تبدیل قدرت سیاسی خودکامه به قدرت مقید به قانون بود که این اساس انقلاب مشروطه و مقدمه‌ی تکوین و ساخت دولت مدرن در ایران بود و انتظار می‌رفت که مشارکت سیاسی به ایجاد و بسط نهادهای دموکراتیک از مجاری پارلمان، احزاب، شوراها، مجامع و گروه بندی های اجتماعی نهادینه شود.

از منظر دیگر شورای اسلامی گامی به سوی تحقق جامعه مدنی و نظام متمرکز است.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اصل ۱۰۲ شورای عالی استانها می تواند در حدود وظایف خود طرح های تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند: این اثر شوراها را تا حد هیئت وزیران ارتقا داده است.

گرچه با یک مقایسه تطبیقی بین اختیارات و وظایف شهرداری و شوراهای شهر در ایران و فرانسه می‌توان به اهمیت شوراها در اداره امور شهر حتی در جایگاه کلان سیاسی و آموزشی پی برد.

با این حال شوراهای اسلامی شهر و اختیارات آن که در راس انها تعیین شهردار بعنوان مجری قوانین و مقررات و انجام دهنده اقدامات مربوط به راه های شهری و مسئول انعقاد قراردادهای اجاره و واگذاری امور مربوط به عملیات عمرانی شهر و حتی به عنوان مامور پلیس قضایی و امور سجلی اهمیت شهردار را در پیشرفت و توسعه شهر تبیین کرد.

شاید در این مقال مجال تبیین وظایف شهردار و اختیارات شورای شهر و رابطه شهروندی و شهرداری به عنوان یک رابطه دولت، مردم نباشد.

لکن این امر بر کسی به خصوص بر خواص مردم اهواز پوشیده نیست که اگر بخواهیم حرکتی جدید و رو به جلو به جهت آغاز و یا ادامه مسیر عمران و توسعه زیرساختهای فرهنگی،عمرانی، اجتماعی و سیاسی شهر با توجه به قوانین مدون شهرداری ها و شوراهای شهر و اختیارات و وظایف آن ها انجام بدهیم.

در راس این امور انتخاب شهرداری متخصص، شجاع باتجربه و مطلع از حقوق شهروندی و از قانون می تواند نقطه سرآغازی برای ادامه مسیر و یا جبران مافات باشد.

می‌توان استقبال پرشور کاندیداها از انتخابات در زمان ثبت نام را نشانه وجود شور و نشاط سیاسی و پتانسیل بالای شهر در خصوص تغییر اساسی و امیدوار کننده به جهت توسعه شهر دانست.

با وجود اینکه آغاز سنجش کاندیداها تقریباً از بعد از اعطای صلاحیت و طبق قانون از زمان شروع تبلیغات انتخابات بشکل رسمی می باشد.

که البته می‌توان با نگرشی صحیح و منطقی و با رعایت اصل تخصص گرایی، با حضور یک مجموعه کامل و لازم و با تشخیص خواص و طبقات مختلف جامعه در تحقق بخشیدن به یک آغاز جدید امیدوار بود.

پس بر همگان لازم است از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند و در برابر کوهی از ناامیدی و مشکلات با وحدت و حضوری پرشور اصلاح و عمران اهواز عزیز را اغاز کنیم که این شهر یادگار خونهایی است که برای حفظ ان دیوارها را سرخ کردند.

باشد که در برابر شهدای عزیزمان روسفید و سرفراز باشیم.

 

سیدمهدی موسوی
پر بازدیدترین ها