امروز: جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

نکات تغذیه‌ای برای حفظ سلامت جوانان در شرایط کرونا

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 20517

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ، ۱۴۰۰

نکات تغذیه‌ای برای حفظ سلامت جوانان در شرایط کرونا

میترا جودکیان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: باید از توان بالقوه این گروه سنی با ایجاد بسترهای مناسب و مساعد برای پرورش و باروری افکار و ایده‌های سازنده آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: یکی از جنبه‌های مهم حفظ سلامت این گروه با ارزش در جامعه فرهنگسازی تغذیه درست و ترویج الگوی غذایی سالم به منظور پیشگیری از تجمع عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌های غیرواگیر و واگیر است.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در حال حاضر مشکلات تغذیه‌ای به شکل چاقی، کمبود ریزمغذی‌ها و الگوی غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی و مصرف کم سبزی و میوه در افراد بزرگسال و بویژه جوانان شایع است.
وی بخشی از مشکلات تغذیه‌ای جوانان را ناشی از نداشتن شناخت و آگاهی نسبت به الگوی درست تغذیه و عوارض ناشی از تغذیه ناسالم و رژیم غذایی عنوان و بیان کرد: آموزش این گروه می‌تواند در ارتقای سلامت آنها تاثیر زیادی داشته باشد.
جودکیان گفت: ضرورت ماندن در منزل در دوران همه گیری کرونا منجر به عاداتی مانند نداشتن تحرک کافی به دلیل استفاده بیش از پیش از بازی‌ها و فیلم‌های کامپیوتری، تماشای تلویزیون و فضای مجازی، ریزه خواری و مصرف تنقلات با ارزش غذایی کم مثل انواع چیپس، پفک و شکلات بویژه در زمان تماشای تلویزیون به مدت طولانی شده است.

وی افزود: دیگر عوامل خطر مانند به هم خوردن خواب شبانه و بیدار ماندن طولانی مدت در طول شب (به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن، اختلال سوخت و ساز و برنامه منظم تغذیه روزانه) می‌توانند موجب چاقی شده و زمینه ساز و یا تشدید کننده بیماری‌های غیر واگیر شوند و درنهایت ریسک ابتلای فرد به کرونا را افزایش دهند.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارداشت: برای پیشگیری از این تهدیدها و استفاده از فرصت در خانه ماندن برای بهبود شیوه زندگی و حفظ و ارتقای سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها، لازم است مصرف وعده‌های غذایی اصلی در ساعات مشخص طبق برنامه ریزی باشد.
وی به جوانان توصیه کرد: مصرف حداقل ۲ واحد میوه در طول روز به عنوان میان وعده یا قبل از غذا، مصرف سبزی خوردن و سالاد همراه غذا، در دسترس قرار ندادن انواع تنقلات، استفاده از تنقلات در زمان‌های مشخصی از روز برای جلوگیری از ریزه خواری را در دستور کار روزانه خود قرار دهند.
جودکیان همچنین کاهش مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و پر ادویه و محدود کردن مصرف فست فودها و تا حد امکان تهیه آنها در منزل و همکاری و همراهی با اعضای خانواده در انجام برخی فعالیت‌ها در منزل را به جوانان توصیه کرد.

وی برنامه ریزی برای خواب منظم، تنظیم زمان خواب برای داشتن خواب به موقع و آرام و رعایت تعادل و تنوع در مصرف گروه‌های غذایی مختلف و جایگزین‌های آنها به منظور دریافت کلیه ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با کرونا ضروری خواند.

شهرستان دزفول در وضعیت قرمز کرونا است و یکی از اقشار پرخطر جوانان هستند که باید رژیم غذایی مناسبی برای مقابله با کرونا داشته باشند.

پر بازدیدترین ها