امروز: شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اسطوره‌ها، نماد خرد جمعی اجتماعات ما هستند

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 20556

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ، ۱۴۰۰

اسطوره‌ها، نماد خرد جمعی اجتماعات ما هستند

قبل از وارد شدن به بحث خوب است تعریفی از اسطوره و جایگاه آن در اجتماعات انسان ها بیان شود. اگرچه اسطوره ها و اسطوره شناسی باقیمانده از دنیای قدیم است لیکن در دنیای امروزی ما علی الخصوص دنیای مدرن اسطوره های جایگاه خود را حفظ نموده وویژگی خاص خود را دارند؛ بالواقع اسطوره باز تعریف شده اسطوره ها معرف شکل زندگی ودگرگونی ساختاراجتماعی وتحول اندیشه ها ودانش هاست .درواقع اسطوره نشان دهنده ی یک دگرگونی بنیادی در پویش بالا رونده ی ذهن بشری است .ساختار هویتی چیزی است که جوامع بوسیله آن شناخته می شوندوهویت (identity)چیزی است که ما را از سایر اقوام وملل متمایز می کند وهر منطقه از مناطق کل گیتی دارای فرهنگ واعتقادات وهویت خاص خود را دارد که بوسیله آن از سایر مناطق وملل متمایز می شود که این فرهنگ واعتقادات شامل شجاعت؛ فتوت ؛بزرگی ؛ایثار ؛گذشت وبسیاری دیگر است که برما واجب است درحفظ آن وتقویت این جایگاه تلاش کنیم .
امروزه درعلم جامعه شناسی (sociology scince)توجه به بزرگان ومعتمدین واسطوره ها یکی از راه حل های گره های منعقد در جامعه در تمام سطوح می داند واز دیرباز مشکلات جامعه از طریق انها حل شده است نمونه ی بارز آن در طول تاریخ به فراوانی موجود می باشد علی الخصوص تاریخ کشور ما ازاین نمونه ها بسیار به خاطر سپرده است تحریم تنباکو توسط مجتهد بزرگ’ میرزای شیرازی جهت قطع ید استعمارانگلستان از کشور ایران (این در سطح کلان ملی )همچنین در سطح اقوام وطوائف این مورد نمودی به مراتب بیشتر خواهد یافت از جمله این موارد می توان به جنگ منیور ومدیریت آن توسط علما وبزرگان وشکست استعمار پیر اشاره کرد. اما امروزه با وجود چنین ظرفیت هایی در کوشه کنار کشور توجه شایانی به انها نشده ومتاسفانه سعی شده استفاده ابزاری ومنفعتی از انها شود . در این مقال سعی شده تمرکز بر آسیب شناسی در سطح استان در این مقوله شود.
با وجود چنین ظرفیت هایی در استان خوزستان با تنوع اقوام موجود در آن سبب شده اولا جلوی بحران سازیها گرفته شود وثانیا بحران ها با کمترین زمان ممکن حل شود وجود بزرگان اقوام وعلمای معزز همچون ایات عظام موسوی ؛ حیدری ؛کعبی و…باعث ایجاد سکینه در دل استان شده است .
هیچ کس با هیچ معیار علمی نمی تواند ادعا کند که ضریب نفوذ اینگونه اسطوره هایی در جامعه های خودشان را اندازه گیری کند واین کار جز با مولفه قلوبهم وحضور همیشگی در عرصه های خیروحل وفصل مشکلات مردم وبیان معضلات استان خویش وایستادگی در حل مشکلات استانی میسر نمی گردد. لیکن بعضا مشاهده شده در فصول انتخابات بعضی از افراد نا آگاه خواهان استفاده ابزاری از اینگونه افراد محترم می شوند وبا این کار اشتباه باعث آزده خاطر شدن کل اقوام می شوند وگاه دیده شده با عدم حضوراین افراد در همایش ها به دلایل فوق اقدام متقابل می شود و افراد ی به جای اینها حاضر می شوند که یک دهم این افراد ضریب نفوذ درمیان اقوام خود ندارند ودر عمل ادعای اخذ حمایت این عزیزان می شوند . وبا این کار به زعم خویش جایگاه اینان را تضعیف کرده؛ در حالیکه نادانسته باعث ایجاد اختلاف وبستر سازی در جهت ایجاد فتنه وهرج ومرج میان عشایرواقوام می شوند واین خود سرآغاز نابودی این جایگاهی هستند که زمانی با یک سخن مشکلات واختلافات بسیار پیچیده را حل می کنند وفصل الخطاب بودن آنها در آن تنگناهای زمان مشخص می شد .حال که فصل انتخابات در شرف رسیدن است ویکی از مولفه های دعوت آحاد مردم به حضور حداکثری برسر صندوق رای این بزرگواران هستند لذا مستدعی است با مشورت افراد خبره ومتخصص در این امر سیاست حضور حداکثری را با کمک این معتمدین بوجود آورید.

نادر حسین‌پور

پر بازدیدترین ها