امروز: پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جایگاه حضرت زهرا(س) درنظام هستی/ فاطمه(س) ریشه کمالات معصومین است

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 2150

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ، ۱۳۹۶

جایگاه حضرت زهرا(س) درنظام هستی/ فاطمه(س) ریشه کمالات معصومین است

به مناسبت شهادت آن حضرت با محمد شجاعی پژوهشگر مسائل دینی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

محمد شجاعی گفت: در عظمت حضرت زهرا (س) همین بس که امام عسکری (ع) فرمودند: «نَحنُ حُجَۀُ اللهِ عَلَی الخَلق وَ الفاطِمَۀُ حُجَۀُ اللهِ عَلَینا؛ ما حجت خدا بر مردم هستیم امّا فاطمه حجت خدا بر ماست». یعنی امامت و پیامبری پایین­تر از مقام حضرت زهرا (س) است و این مقام بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد:  او ام الأئمه است. اُم در لغت یعنی اصل و ریشه و این مقام مادر بودن صرفاً جنبه بدنی ندارد. فاطمه زهرا (س) اصل و ریشه کمالات همه معصومین (ع) است.

وی افزود: فاطمه زهرا مادر حقیقی همه انسان‌هاست و حتی نزدیکتر از مادر طبیعی به ما؛ چون در زیارت‌ معصومین (ع) به فرزندان فاطمه خطاب می‌کنیم در حالی که خود فاطمه از اینها هم بالاتر است. به آنها عرض می‌کنیم: «بأبی أنت و أمی بأبی أنتم و أمی؛ پدر و مادرم به فدای شما باد». بنابراین انسان زمانی می‌تواند پدر و مادرش را فدای کسی کند که آن کس نزدیکتر از پدر و مادر به انسان باشد و حقش از پدر و مادر عظیم­تر باشد.

 حضرت زهرا (س)؛ بزرگ ترین نعمت الهی

این کارشناس دینی گفت: یکی از عظیم‌ترین نعمت‌های الهی برای انسان که هم مسئولیت ­آور است و هم باید به خاطرش به ذوق و شوق و گریه درآمد، نعمت وجود فاطمه زهرا (س) است که خداوند تبارک و تعالی این خانم را مادر همه ما قرار داده و انسان باید خیلی شاکر باشد. ما نمی‌توانیم این مسئله را درک کنیم چون معرفتمان نسبت به ایشان کم است.

وی ادامه داد: اگر کسی قیمت خودش را شناخت و دریافت فرزند فاطمه زهراست، به هیچ وجه با کسی یا جنس مخالفی التماس محبت نمی‌کند و گدای عاطفه زمینی دیگران نمی شود. حتی اگر پدر و مادر زمینی هم از او عشق و محبت را دریغ کردند.

وی افزود: بنابراین انسانی که به خودشناسی نائل آمده، درمی یابد فاطمه زهرا (س) چقدر عظمت داردیکی از حسرت‌های روز قیامت این است که ما  با مادرمان حضرت زهرا (س) چقدر غریبانه زندگی کردیم و او چقدر می توانست با ما و در کنار ما باشد و در زندگی ما نقش داشته باشد

پر بازدیدترین ها