امروز: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

خشکسالى بى‌سابقه و راه حلى براى کشاورزان

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 21682

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ، ۱۴۰۰

خشکسالى بى‌سابقه و راه حلى براى کشاورزان

دکتر امید کشمیرى ابداع کننده مالچ طبیعى MNF و سوپر جاذب ضد قارچ MNF از خشکسالی شدید و بی‌سابقه در ایران خبر داده و گفته «درحال‌ حاضر بسیاری از نقاط ایران در جنوب و شرق کشور در شرایط تنش آبی هستند و کاهش بارش‌ها می‌تواند حتی روی تامین آب شرب نیز اثرات خود را نشان دهد». وی همچنین خطر فرونشست زمین را «بسیار جدی» دانسته، نسبت به مصرف بی‌محابای آب‌های زیرزمینی هشدار داده و گفته این امر «می‌تواند سرزمین را از شرایط زیستی خارج کند».
دکتر کشمیرى میزان بارندگی در کشور از مهر ماه سال پیش تاکنون را حدود ۱۱۳ میلی‌متر اعلام کرده و گفته «این میزان ۴۳ درصد کمتر از میانگین بلند مدت کشور است و به‌نوعی رکورد در حوزه خشکسالی محسوب می‌شود. از سویی دیگر از ابتدای فصل بهار تاکنون در کشور ۴/۸ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که متاسفانه این مقدار نیز نسبت به میانگین بلند مدت کشور ۸۵/۵ درصد کاهش یافته است». وی خشکسالی در برخی مناطق کشور را «بی‌سابقه» توصیف کرده است؛ «بارش‌ها در سیستان بلوچستان ۹۳ درصد کمتر از میانگین بلندمدت بوده و این رقم برای هرمزگان به ۹۱ درصد می‌رسد».

 

کشمیرى همچنین از افزایش چشمگیر میانگین دمای کشور در فروردین امسال خبر داده است؛ «میانگین دمای کشور در بلند مدت طی فروردین ماه ۱۵/۵ درجه گزارش شده است، این در حالی‌ست که میانگین دمای کشور طی فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۱۸ درجه سانتیگراد بوده، بنابراین دمای هوا در این ماه حدود سه درجه گرم‌تر شده است. طی زمستان سال گذشته به‌ویژه بهمن ماه نیز با افزایش قابل توجه دمای هوا در کشور مواجه بودیم اما به‌طور کلی می‌توان گفت که از ابتدای مهرماه تاکنون میانگین دمای هوا در ایران حدود یک درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین بلند مدت بوده است».
ما بر تکیه بر دانش بومى براى اولین بار در دنیا سوپر جاذب ضد قارچ MNF را ابداع کردیم، که قابل استفاده در گلخانه‌ها و مزارع و باغات
در بسترهاى کشت بذر و نشا، کاربرد ویژه در جنگلکارى و بیابانزدایى. پاى ریشه بوته‌ها و درختان در زیر خاک باعث حفظ بالاى آب و رطوبت در ریشه و خاک می‌شود.
قابل استفاده و حافظ آب در زمین‌هایى که حالت زهکش شدید دارند( قلوه سنگى و ماسه‌اى) باعث کاهش ٧٠ درصدى آبیارى می‌شود.
به دلیل اینکه رطوبت زیاد باعث ایجاد قارچ در ریشه می‌شود، به همین دلیل ضدقارچ طراحى و از مواد مغذى و طبیعى و معدنى تشکیل شده و در حد میکرون می‌باشد.
باعث رشد بهتر گیاه و کیفیت محصول نهایى می‌شود. قابل تجزیه و برگشت به طبیعت می‌باشد. با دوام بالاى دو سال است.
تلفیق سوپرجاذب ضدقارچMNF و مالچ طبیعى MNF گامى موثر در صنعت آب و کشاورزى می‌باشد. بخصوص در مناطق گرمسیر با کاهش بیش از
٨٠ درصد آبیارى و طراوت گیاه می‌شود.
ولى متاسفانه در طى سال‌هاى گذشته از طرف سازمان‌ها و نهادهاى مربوط هیچ‌گونه حمایتى صورت نگرفت.

 

پر بازدیدترین ها