امروز: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

احمد بهداروند معروف به ببر بختیاری دار فانی را وداع گفت

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 21786

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ، ۱۴۰۰

احمد بهداروند معروف به ببر بختیاری دار فانی را وداع گفت

احمد پهلوان در سن ۶سالگی همراه پدرش که کارگر شرکت نفت بود به منطقه نفتخیز عنبر مسجدسلیمان مهاجرت می‌کند و دوران دبستان و راهنمایی را در آن منطقه سپری می‌کند.

پهلوان نوجوان به تنهایی به آبادان مهاجرت می‌کند و در آنجا وارد عرصه کار و فعالیت می‌شود و به صورت شبانه مقطع دبیرستان را ادامه می‌دهد. درسال ۱۳۴۸ به عنوان سرباز وظیفه وارد ژاندارمری زاهدان می شود و تا سال ۱۳۵۰ دوران سربازی را سپری می کند. و به زادگاه خود ترکالکی برمی گردد.

درسال ۱۳۵۲ استخدام اداره گمرک می شود در قسمت گارد حراست مشغول به کار می شود.

احمدپهلوان که از کودکی علاقه وافری به ورزش پهلوانی داشت در اولین فرصت در گمرگ پیرانشهر اقدام به برگزاری نمایش پهلوانی می‌کند و پانزده عملیات متفاوت نظیر بلند کردن ماشین با پاها، نگه داشتن دو ماشین با بدن. پاره کردن زنجیر با بازو و غبره می نماید. سپس وی با جدیت و قاطعیت خود را در جامعه پهلوانی کشور مطرح می کند.

وی که علاقه خاصی به زادگاهش دارد دومین نمایش پهلوانی خود را در ترکالکی برگزار می کند و مورد استقبال مردم ترکالکی و عقیلی قرار می گیرد به گونه ای که هنگام ورود احمد بهداروند جلوی پهلوان جوان گاو و گوسفند قربانی می کنند.

شور جوانی و عشق پهلوانی باعث می شود که با آیین خاص پهلوانی، کشور پهناور ایران زمین را سفر کند و در شهرهای بزرگ و کوچک نمایش پهلوانی برگزار کند.

منش پهلوانی‌اش آنچنان در کشور پیچید که او را ببر بختیاری نامیدند پهلوان کشور، در هر شهری پا می گذاشت مورد استقبال باشکوه مردم و حتی مسئولین آن شهر قرار می گرفت.

پهلوان بختیاری؛ احمد بهداروند با شروع جنگ تحمیلی اسلحه برداشت و برای آزدسازی خرمشهر به جنگ دشمن متجاوز رفت. و در جنگ های نامنظم از همراهان شهید چمران بود. حضور پیش از پانزده ماهه پهلوان در جبهه های کردستان  و منطقه جنوب ( دهلاویه.فاو) جز افتخارات این مرد بزرگ است.

پهلوان احمد بهداروند که از درآمد بلیط فروشی نمایش های پهلوانی اش که جمعیت های بیش از ۵۰۰۰ نفری را گردهم می آورد. با کرامت و بذل پهلوانی اش به جبهه های جنگ. مردم مظلوم بوسنی و هرزگوین، خانواده های بی بضاعت تحت پوشش کمیته امداد کمکهای مالی فراوان نمود.
بیست سال فعالیت پهلوانی اش همراه با هزاران خاطره تلخ و شیرین بود و آخرین نمایش پهلوانی احمد بهداروند در زمستان ۱۳۷۱در زادگاهش ترکالکی و به فاصله کمتر از یکماه برای آخرین بار در مدرسه راهنمایی بنت الهدی شوشتر به میدان رفت که استقبال پر شور مردم آنچنان بود که دو مدرسه کنار هم و خیابان به نمایش ورزش های پهلوانی می پردازد.
قهرمان احمدبهدارون در تاریخ ۴اریبهشت ۱۴۰۰ دار فانی را با هستی وداع گفت.
روحش شاد و یادش گرامی باد…

 

پر بازدیدترین ها