امروز: جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقابله با پدیدآمدن فرهنگ فقر در مناطق کم‌برخوردار ضروری است

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 21953

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ، ۱۴۰۰

مقابله با پدیدآمدن فرهنگ فقر در مناطق کم‌برخوردار ضروری است

«یعقوب شلیش پور» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: ما به صورت جدی در حال پیگیری مشکلات سکونتگاه های غیررسمی هستیم و به صورت کاملا دقیق و با جزئیات با تلاش دفاتر تسهیلگری این کار در حال انجام است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه ۱۱ دفتر تسهیلگری در استان خوزستان وجود دارد و ما این پیشنهاد را که بر تعداد این دفاتر در استان خوزستان افزوده شود افزود: بنابراین می طلبد که همه دستگاه ها با توجه به اولویت مهم مشکلات در این سکونتگاه ها همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه خوزستان دومین استان حاشیه نشین کشور است و وجود دفاتر تسهیلگری می تواند کمک بسیاری برای کاهش این مهم داشته باشد عنوان کرد: راه اندازی دفاتر تسهیلگری تجربه جدیدی در استان ها بود اما اکنون با گذشت بیش از ۲ سال این اعتمادسازی برای شهروندان و همچنین ادارات ایجاد و همین اعتمادسازی باعث به دست آمدن اطلاعات دقیق و درستی از مناطق شده است.

شلیش پور با بیان اینکه همه دستگاه‌ها اقدامات قابل ستایشی دارند و ما به دنبال این هستیم که این اقدامات را هماهنگ کنیم ادامه داد: فلسفه وجودی دفاتر تسهیلگری در مناطق محروم انعکاس مشکلات به دستکاه های اجرای و برطرف شدن مشکلات است، ما باید به این مهم دقت داشته باشیم که آسیب ها در هر منطقه با دیگری تفاوت دارد.

وی بر لزوم طراحی برنامه ریزی دقیق برای شناسایی آسیب ها در هر منطقه توسط دستگاه های مرتبط به آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: به همه دفاتر تسهیلگری تاکید شده که با مجموعه بهزیستی همکاری مستمری داشته باشند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: پیشنهاد می شود با همکاری ادارات مرتبط کمیته هایی با حضور دفاتر تسهیلگری تشکیل شده و دستورالعمل ها ابلاغ شود، با توجه به اینکه دفاتر تسهلیگری اطلاعات دقیقی از مناطق حاشیه دارند می توان براساس اولویت های این دفاتر اقدامات را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال سنددار کردن منازل فاقد سند در مناطق کم برخوردار هستیم ابراز کرد: در مناطق کم برخوردار استان یک نکته مشترکی وجود دارد و آن روحیه یاس و ناامیدی است، اما این همه موضوع نیست زیرا این مهم مولد خطرات ویرانگری خواهد بود.

شلیش پور اضافه کرد: با افزایش دامنه مشکلات، باعث می‌شود افراد بپندارند که این شرایط تغییر نخواهد کرد و در اثر طولانی تر شدن این دامنه زمانی ایده عدم تغییر شرایط به فرزندان منتقل می شود و عملا ما با نسلی روبه رو می‌شویم که باور فقر و عدم تغییر در شرایط زندگی در ذهن خود دارد و ما به دنبال این هستیم که با ظرفیت های موجود و همکاری سایر دستگاه با این مشکل مقابله کنیم.

وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن ظرفیت سازگاری با شرایط جدید و مثبت نگر اذعان کرد: ما به دنبال این هستیم ک تحولی در این افراد ایجاد کنیم که بتوانند از این تحول به عنوان یک سکو برای ورود به رقابت در زندگی آماده شوند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان در پایان به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مناطق حاشیه و کم برخوردار اشاره کرد و یاد آور شد: تلاش برای برطرف کردن مشکلات مناطق حاشیه یک کار انسانی است و قطعا با همکاری میان بخشی می توانیم بخش عمده از مشکلات را برطرف کنیم.

پر بازدیدترین ها