امروز: جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

شوراها در آیینه قانون اساسی

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 21996

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ، ۱۴۰۰

شوراها در آیینه قانون اساسی

در اصل ششم قانون اساسی، انتخابات به عنوان یکی از بارزترین شیوه مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها بیان شده، آنجا که گفته شده: “در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این‌ها…
و باز در اصل هفتم با بیانی روشن‌تر دارد که:
طبق دستور قرآن کریم “و امرهم شوری بینهم” و “شاورهم فی الامر” شوراها: مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر این‌ها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند.
تا اینجای بحث، استنباط از اصول موضوعه قانون اساسی چنین است که اداره امور کشور در فرآیند تشکیل شوراهای مختلف توسط مردم انجام می پذیرد . ( البته صالحان ) . و راه و روش آن برگزاری انتخابات است که طی آن آحاد جامعه با حضور در پای صندوقهای رای ، اختیار اداره کشور را به شوراها تفویض مینمایند و خود این اوج جمهوریت نظام است که در واقع همه آنچه که در حاکمیت اتفاق می افتد از صدر تا ذیل در گرو خواست و اراده مردم است و با رای آنها تجلی و تحقق مییابد .
یکی از بارزترین بسترهای اراده مردم ، در نهاد شوراها شکل میگیرد که در اصل یکصدم قانون اساسی بدان تصریح شده است :
برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا ، بخش ، شهر ، شهرستان یا استان با نظارت شورایی… صورت میگیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب میکنند . از اصل یکصدم در کوتاه سخن میتوان دریافت که:
۱- شوراها از کوچکترین روستا تا بزرگترین شهرها حضور دارند .
۲- شوراها در همه امورات زندگی مردم تصمیم گیری مینمایند .
۳- سرعت اجرای تصمیمات آنهم با لحاظ نمودن اقتضائات محلی که با محلهای دیگر متفاوت است از اهداف اصلی تشکیل شوراهاست .
۴- شوراها چون توسط مردم انتخاب میشوند توفیق یا عدم توفیق آنان به عهده خود مردم است و مردم اصلی ترین ناظران بر عملکرد شوراها میباشند .
و اینجاست که ضرورت حضور حداکثری مردم در انتخابات و البته انتخابی آگاهانه و هدفمند و صرفا بر اساس شایستگیهای فردی و تخصصی کاندیداها را اجتناب ناپذیر می‌نماید.
نهم اردیبهشت سالروز تاسیس نهاد مقدس شوراهای شهر گرامی باد.

سیدمحمدجواد رضوی

پر بازدیدترین ها