امروز: شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

معلم و کارگر از نگاهی دیگر

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 22033

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ، ۱۴۰۰

معلم و کارگر از نگاهی دیگر

نیز در باورهای دینی ما آمده است: ” مدادالعلماء افضل من دماءالشهداء ” نقش قلم را بر خون‌های مطهر شهیدان که برای رضای الهی بر زمین ریخته شده، برتری داده است چرا که عالمان با نوشتن و گفتن بیداری می‌بخشند، آگاهی می‌دهند و آدمی را در مسیر رفتن به سوی کمال مطلق یاری می‌کنند. این همان است که حق تعالی فرمود ” اقراء باسم ربک الذی خلق …” خواندن اولین فرمان خداوند بر آخرین پیامبر بود. خواندنی که نام و یاد و عظمت خدا و رضایت او را در بر داشته باشد. همچنانکه باز در کتاب خود که کاملترین دستورات است می‌فرماید ” ن والقلم و ما یسطرون ” . قلم وسیله‌ای برای آگاهی دادن و دانایی بخشیدن و نیز آنچه که از آن صادر می‌شود و مایه ی بیداری و هوشیاری مردم است چنان اهمیت یافته که بدان قسم یاد کرده است.
خداوند خود را معلم میداند و پیامبرانش را با همین عنوان برای راهنمایی بشر ارسال کرده است . و از اینجهت معلمان نیز همان کاری را که خداوند خواسته ، پی میگیرند و معلمی کاری است خدایی .
همزمانی روز کارگر و معلم هم در جای خود قابل توجه و تامل است . این یکی انسان می سازد و دیگری ادامه حیات و زندگی انسان را رقم میزند . هرکدام اگر نباشد نقصی است که آدمیان با وجود آن نمیتوانند عالم دنیا را درک کنند و طی کنند و بهره ببرند و بپایان برسانند .
قرب ظاهری این ایام شاید تصادفی باشد ولی از پیوستگی معنایی و مفهومی و رابطه کارکردی آن نمیتوان چشم پوشی نمود . این دو مناسبت والا و سترگ در ماه رمضان که بس بلند مرتبه است و در آستانه لیالی قدر که از هزار ماه برتر است نیز بر عظمت و بزرگی قدر و منزلت آن می افزاید .
روز کار و کارگر و روز معلم را به همه ی کارگران و معلمانی که دل در گرو خدمت به بشریت دارند و آرامش و آسایش و پویش جسم و جان انسان در دایره ی کوشش آنهاست تبریک میگوییم و مجاهداتشان را ارج می‌گذاریم.

 

سیدمحمدجواد رضوی

پر بازدیدترین ها