برابر آمارها بیش از ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارند و باوجود آن که موسسات کاریابی و مشاوره شغلی نقش موثر و به سزایی در ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان و جذب کارجویان به بازار کار دارند، ظرفیتهای مغفول مانده آنها به شکل مطلوب به کار گرفته نشده است.
از نگاه بسیاری از کارشناسان، دفاتر کاریابی برخلاف دفاتر پیشخوان که در حکم واسطه عمل میکنند، نقش مشاور شغلی را برعهده دارند و زمینه آشنایی و معرفی بیشتر متقاضیان اشتغال با کارفرمایان، واحدهای تولیدی و صنعتی و فضای کسب و کار را فراهم میکنند.
بنگاههای کاریابی، به سازمانها و شرکتهایی گفته میشود که کارفرمایان را به کارکنان متصل میکنند. در تمامی کشورهای توسعه یافته، آژانسهای کاریابی وظیفه استخدام و جذب نیروهای کار مورد نیاز سازمانها و شرکتها در مقیاس بزرگ و کوچک را برعهده دارند.
امروز پیدا کردن شغل مناسب یکی از دغدغههای مهم بیکاران به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است و این امر از یک سو به افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و از سوی دیگر به عدم مهارت کافی بیکاران و جویندگان کار تبدیل شده است.
محمد اکبرنیا ـ مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابیهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتوگو با ایسنا، میگوید: دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی هم برای حمایت از ایرانیان شاغل در خارج از کشور و هم برای حمایت از نیروی کار اعزامی در پنج کشور کانادا، استرالیا، دانمارک، ترکیه و عمان تاسیس و راه اندازی شده است.
وی میافزاید: در این بین از طریق اقداماتی که برای جستوجوی شغل برای متقاضیان کار و آشنا کردن آنها با کارفرمایان صورت میدهند، حق الزحمهای دریافت می کنند و در صورت رونق بازار کار، کاریابیها و دفاتر مشاوره شغلی به لحاظ کاری در شرایط مطلوب به سر برده و از جذب نیروی کار در بنگاهها و کمک به جویندگان کار برای یافتن شغل مناسب بهره میبرند.