امروز: جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سراب دیون آفرین (فاصله غیرمنطقی میان بودجه مصوب و بودجه تحقق یافته)

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 23164

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ، ۱۴۰۰

سراب دیون آفرین (فاصله غیرمنطقی میان بودجه مصوب و بودجه تحقق یافته)

فاصله میان بودجه مصوب و بودجه تحقق یافته، بیانگر میزان تسلط مسئولین مربوطه در تدوین و همچنین ناظرین و سیاستگذاران در تصویب بودجه می باشد.
چنانچه این فاصله از حد استاندارد خود خارج گردیده و اصطلاحا” سراب درآمدی ایجاد نماید بدلیل عدم تحقق درآمدها، هزینه‌ها را به باراضافی بر سیستم مالی مبدل می‌سازد. این نقیصه بزرگ یعنی فاصله غیرمنطقی میان درآمدهای مصوب و تحقق یافته و تصویب هزینه ها بر اساس درآمدهای مصوب موجب افزایش دیون و حرکت سیستم به سوی پرتگاه ورشکستگی خواهد شد. از طرفی، تصویب هزینه ها بر اساس بودجه پیشنهادی و بدون توجه به منابع درآمدی موجود، فعالیتها و برنامه ریزی های صورت گرفته را عقیم نموده و سیستم را ناکارآمد جلوه خواهد داد. مواجهه با پروژه های نیمه تمام و یا عدم پرداخت حقوق کارگران و ایجاد نارضایتی و همچنین انتقال بار مالی بر بودجه سال بعد از دیگر چالش های ایجاد شده در اثر این نقیصه می باشند.
آسیب شناسی و اصلاح این فرایند در تدوین و تصویب بودجه در سالهای آتی قطع به یقین خواهد توانست گامی موثر در ارائه خدمات، افزایش شفافیت لازم جهت ارائه گزارش به نهادهای نظارتی و شهروندان و ارتقاء بیلان کاری مدیران شهری در مصرف بهینه منابع و اجرای پروژه ها در بازه زمانی استاندارد و احتراز از اطاله فرایند و ضرر و زیان ناشی از این تاخیر برداشت و با بودجه‌ریزی علمی بر مبنای واقعیتهای موجود در راستای توسعه شهری و ایجاد شهری آباد، گامهایی مثبت و مطمئن تر برداشت.

 

✍️سیدبهروز موسوی بهبید

پر بازدیدترین ها