امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رشد ۱۲درصدی تولید سیمان با حمایت‌های دولت سیزدهم/ صادرات سیمان به ۲۵ کشور

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 24441

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ، ۱۴۰۳

رشد ۱۲درصدی تولید سیمان با حمایت‌های دولت سیزدهم/ صادرات سیمان به ۲۵ کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت نیرو و صنعت، معدن و تجارت در راستای تامین انرژی صنعت سیمان در دولت سیزدهم منجر شد تا این صنعت با مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بود را کاهش داده و حل کند.

مهم‌ترین موضوع در صنعت سیمان تامین انرژی پایدار است؛ در همین راستا وزارت نیرو به صنعتگران کمک کرد تا با ایجاد نیروگاه‌های خود تامین بتوانند محدودیت‌های انرژی را رفع کنند؛ بر این اساس کارخانه‌های سیمان و سرمایه‌گذاران برای تاسیس نیروگاه‌ها اعلام علاقه‌مندی کردند تا بتوانند نیاز صنعت سیمان را به تامین انرژی پایدار را مرتفع کنند.

تامین برق و انرژی مورد نیاز صنعت سیمان از سوی وزارت نیرو باعث کاهش اختلالات و افزایش ۱۲ درصدی تولید سیمان و به‌تبع رونق صادرات ۱۰.۵ میلیون تنی آن در ۹ ماه سال گذشته بود. در دولت سیزدهم صنعت سیمان که نقش مهمی در توسعه و آبادانی کشور دارد، توانسته است با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و جوانان مسیر جدیدی را در افزایش تولید و صادرات ایجاد کند.

رفع محدودیت‌های تامین انرژی در دولت سیزدهم

طبق اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، وضعیت تحویل انرژی به صنعت سیمان به‌گونه‌ای است که از ابتدای دوره مدیریت مصرف در سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۳ درصدی به نسبت مدت مشابه سال ۱۴۰۱ مواجه هستیم؛ این آمار نشانگر حمایت از صنعت سیمان با تامین انرژی مورد نیاز است.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در حمایت از صنعت سیمان گفته بود که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، جلساتی با انجمن صنعت سیمان با هدف بهره بیشتر از ظرفیت فناوری‌ها در تامین انرژی مورد نیاز صنعت برگزار شد تا محدودیت انرژی به محدودیت تولید در صنعت سیمان منجر نشود.

وی عنوان کرده است که پیش از دولت سیزدهم و با شروع کار در سال ۱۴۰۰ با یک ناترازی بسیار عمیقی در تامین انرژی برق در صنایع به‌ویژه صنعت سیمان روبرو بودیم؛ اما در ۲ سال سعی کردیم که محدودیت انرژی برای صنایع سیمان نداشته باشیم.

وزیر نیرو یادآور شد که طی سه دهه گذشته شرایطی داشتیم که بسیاری از پروژه‌ها به سبب عدم تامین سیمان امکان رشد نداشته، اما با اقدامات صنعتگران و تولیدکنندگان در دولت سیزدهم این محدودیت‌ها حذف شد و صنعت سیمان به عنوان پیش‌قراول صنعتی الگو برای بسیاری دیگر از صنایع از جمله فولاد شد.

محرابیان از سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های کوچک و بزرگ مقیاس برای تامین مصارف انرژی در صنعت سیمان حمایت و اعلام کرد که امروز شرایط برای سرمایه‌گذاری صنایع برای نیروگاه‌های کوچک و بزرگ مقیاس فراهم است. ضمن اینکه هلدینگ‌ها می‌توانند مصارف انرژی را در نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرده که این امر بسیار هم به‌صرفه است.

رشد ۱۲درصدی تولید سیمان با حمایت‌های دولت سیزدهم/ صادرات سیمان به ۲۵ کشور

صادرات صنعت سیمان به ۲۵ کشور دنیا

بر اساس گفته دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان اکنون سیمان این کشور به ۲۵ کشور دنیا از جمله عراق، کویت، افغانستان پاکستان و سوریه صادر می‌شود.

طبق گفته «علی‌اکبر الوندیان» در ۹ ماه سال ۱۴۰۲، ۱۰.۵ میلیون تن سیمان و در سال ۱۴۰۱ بر اساس آمارها، ۱۳ میلیون تن سیمان صادر شده که این آمار نشانگر رشد ۱۲ درصدی است.

بر اساس اعلام دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به دلیل همکاری وزارت نیرو در تامین برق و انرژی شاهد رشد تولید در صنعت سیمان هستیم که پیش‌بینی می‌شود برای امسال نیز وضعیت بهتری را داشته باشیم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان با اشاره به اینکه ۶۰ میلیون تن مصرف داخل کشور است، گفته است که ۹۰ میلیون تن در سال تولید سیمان داریم ضمن اینکه ۱۳ پروژه نیمه‌تمام داریم که اگر به بهره‌برداری برسد حدود هشت میلیون تن و ۸۰۰ هزار تن به ظرفیت سیمان سفید اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه اکنون در رتبه ششم جهان در تولید سیمان رسیده‌ایم، اعلام کرده است که اکنون صنعت سیمان قابلیت تولید ۱۲ نوع سیمان را دارد، همچنین با لحاظ کردن رده‌های مقاومتی و درصدهای افزودنی تعداد ۵۵ محصول استاندارد ملی ایران در این صنعت ثبت شده است.

بهبود وضعیت تأمین برق صنایع در فصل تابستان سال ۱۴۰۲ در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که با حمایت‌های وزارت نیرو با صنعت سیمان در تابستان امسال نیز شرایط تولید رشد قابل توجهی داشته باشد.

پر بازدیدترین ها