امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

جوادی: کسب مدال در المپیک در هر شرایطی سخت است/ این وزن میدان رکوردشکنی است

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 24664

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ، ۱۴۰۳

جوادی: کسب مدال در المپیک در هر شرایطی سخت است/ این وزن میدان رکوردشکنی است

تهران- ایرنا- میرمصطفی جوادی ملی‌پوش دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه‌برداری ایران گفت: کسب مدال المپیک در هر شرایطی سخت است. پیش‌بینی مدال کار راحتی نیست و نمی‌توان قول مدال داد اما تمام تلاش خود را خواهم کرد تا بهترین رکوردهای خودم را در پاریس به ثبت برسانم. 

به گزارش ایرنا، میرمصطفی جوادی با حضور در جام‌جهانی تایلند به عنوان نخستین پولادمرد ورزش ایران جواز حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را در دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه‌برداری کسب کرد. او با ثبت رکورد مجموع ۳۸۴ کیلوگرم در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ عربستان جایگاه خود را در بین نفرات برتر و مدعیان دسته ۸۹ کیلوگرم تثبیت کرد تا بدون دغدغه در شهر پوکت تایلند حضور پیدا کند.

جوادی در تایلند در یک‌ضرب وزنه ۱۶۰ کیلوگرمی را مهار کرد اما داوران حرکت دوضرب (۲۰۸ کیلوگرم) وی را خطا تشخیص دادند تا میر ایرانی بدون ثبت مجموع در این مسابقات به کار خود پایان دهد. البته جوادی نیازی به وزنه زدن در تایلند نداشت بلکه به تست دوپینگ و وزن‌کشی حضور خود را در پاریس قطعی کرده بود.

میرمصطفی جوادی برای رسیدن به مدال المپیک جدال سختی با کارلوس ناسار بلغارستانی، لی دایان چینی، لوپز لوپز کلمبیایی و چند وزنه‌بردار دیگر داشت و نشان داد که در شرایط سخت می‌تواند عملکرد متفاوتی نسبت به حریفان داشته باشد. وی در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض در حضور غول‌های چینی موفق به کسب عنوان قهرمانی این دسته شد.

جوادی پیش از طلای جهانی موفق به کسب نشان نقره مسابقات جهانی ۲۰۲۱ تاشکند و برنز قهرمانی ۲۰۲۳ آسیا در شهر جینجو کره‌جنوبی شده بود.

کسب نخستین سهمیه وزنه‌برداری ایران بهانه‌ای شد تا پای سخنان میر ایرانی بنشینیم.

متن کامل مصاحبه در زیر می‌خوانیم:

جوادی: کسب مدال در المپیک در هر شرایطی سخت است/ این وزن میدان رکوردشکنی است

 

تغییر اوزان المپیکی شرایط سختی را برای برخی از مدعیان ایجاد کرد و جوادی نیز از این شرایط مستثنی نبود. آیا تغییر وزن بر روی عملکردت تاثیر گذاشت؟

من در دسته ۸۱ کیلوگرم عنوان نایب قهرمانی جهان را در سال ۲۰۲۱ کسب کردم ولی این دسته از ردیف دسته‌های المپیکی خارج و من نیز مانند بسیاری از مدعیان مجبور به تغییر وزن شدم. اکنون در دسته ۸۹ کیلوگرم باید با مدعیان از دسته‌های ۸۱، ۸۹ و ۹۶ کیلوگرم رقابت کنم. این دسته میان وزن است و یکی از سخت‌ترین دسته‌های وزنه‌برداری به شمار می‌رود.

در دسته ۸۹ کیلوگرم مدعیان زیادی حضور دارند رقابت با آنان را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

همانگونه که گفتم تغییر دسته‌های المپیکی موجب شده تا کلکسیونی از بهترین‌های جهان در این دسته حضور داشته باشند. اگر بگویم این دسته ۶ یا ۷ مدعی اصلی دارد گزاف نیست. در یک‌سال گذشته رقابت‌های دسته ۸۹ کیلوگرم همواره جذاب بوده و در جام جهانی تایلند نیز غول‌های بلغاری و کلمبیایی تلاش زیادی برای ارتقا رکورد داشتند.

جوادی: کسب مدال در المپیک در هر شرایطی سخت است/ این وزن میدان رکوردشکنی است

 

مدعیانی که رکورد جهان را جابجا کردند؟

بله در این دسته کارولس ناسار بلغاری، لوپز لوپز کلمبیایی و لی دایان چینی در یکسال گذشته رکوردشکنی کردند. رکورد دسته ۸۹ کیلوگرم چند بار جابجا شده و حتی در جام جهانی تایلند نیز رکوردشکنی انجام شد. در پوکت، لوپز کلمبیایی با مهار ۱۸۲ کیلوگرم در یکضرب رکورد این حرکت را به نام خود ثبت کرد.

پس کار سختی برای رسیدن به مدال المپیک دارید؟

کسب مدال المپیک در هر شرایطی سخت است. برای رسیدن به این مدال باید هم از نظر جسمی و هم از لحاظ ذهنی نهایت آمادگی را داشته باشم. پیش‌بینی مدال کار راحتی نیست و من نمی‌توانم از هم اکنون قول مدال بدهم اما تمام تلاش خود را خواهم کرد تا بهترین رکوردهای خودم را به ثبت برسانم.

بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند که جوادی در پوکت یک وزنه سنگین را مهار کند تا با اعتماد به نفس لازم به پاریس برسد چرا این اتفاق رخ نداد؟

من اصلا نیاز به وزنه سنگین نداشتم و با صلاحدید کادر فنی به روی تخته رفتم. قرار بود تنها ۲ حرکت به روی تخته بروم. در حرکت نخست یک‌ضرب، وزنه ۱۶۰ کیلوگرمی را مهار کردم اما داوران حرکت دوضرب من را خطا اعلام کردند و من نیز از ادامه رقابت انصراف دادم. وزنه زدن در این دوره از پیکارها برای من ضرورت زیادی نداشت چون با وزن‌کشی و تست دوپینگ المپیکی می‌شدم.

جوادی: کسب مدال در المپیک در هر شرایطی سخت است/ این وزن میدان رکوردشکنی است

 

به نظر می‌رسید که داوران در حرکت دوضرب اشتباه کردند؟

بله گوینده سالن خطای آرنج را اعلام کرد اما اینگونه نبود حتی تماشاگران داخل سالن نیز متوجه اشتباه داوران شدند. شاید به خاطر تعجیل در رها کردن وزنه، حرکت من خطا تشخیص داده شد.

فیلم‌هایی از میرمصطفی منتشر شد که بعد از رقابت‌های دسته ۸۹ کیلوگرم در تایلند تمرینات را دنبال می‌کرد.

بله کادر فنی بر روی تمرینات مستمر تاکید دارد. من نیز باور دارم که برای رسیدن به مدال المپیکی باید نهایت آمادگی را داشته باشم. المپیک آوردگاه بزرگی است و نباید از میزان آمادگی حریفان غفلت کنیم. هر چه تمرینات بیشتر باشد و برنامه مدون برای پاریس داشته باشم شانس افزایش رکورد من زیاد خواهد شد و به مدال نزدیک خواهم شد. کادر فنی نیز بر روی تمرینات حساس است.

جوادی: کسب مدال در المپیک در هر شرایطی سخت است/ این وزن میدان رکوردشکنی است

 

برای مدال نیاز به چه رکوردی دارید؟

اصلا قابل پیش‌بینی نیست. جام جهانی تایلند برای بسیاری از مدعیان استرس نتیجه نداشت. اما المپیک اینگونه نیست و همه برای رسیدن به سکوی مدالی تلاش خواهند کرد. در این دسته ۱۰ نفر سهمیه گرفتند که هفت نفر آنان جز تاپ‌های وزنه‌برداری هستند من نیز تلاش می‌کنم تا دست خالی پاریس را ترک نکنم.

از چه زمانی برای تمرینات المپیک استارت خواهید زد؟

در یکسال گذشته تمرینات فشرده و طاقت فرسایی داشتیم و قرار است از آخر هفته دوباره به اردو دعوت شویم. این اردوها به صورت متناوب و تا المپیک ادامه خواهد داشت و بعد از آن باید منتظر تغییر در برنامه کادر فنی باشیم.

جوادی: کسب مدال در المپیک در هر شرایطی سخت است/ این وزن میدان رکوردشکنی است

پر بازدیدترین ها