امروز: یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 25526

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ، ۱۴۰۳

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، روابط دیپلماتیک ایران و سریلانکا قدمتی ۶۳ ساله دارد؛ از روزی که پس از تغییر نام این کشور به «سیلان» و در سال ۱۹۶۱، ارتباطات دو کشور از طریق سفارتخانه‌هایشان در اسلام‌ آباد آغاز شد و سپس در سال ۱۹۷۵ دفتر نمایندگی تهران در کلمبو و در سال ۱۹۹۰ سفارت سریلانکا در ایران گشایش یافت. از آن سال تاکنون دو کشور روابط دوستانه‌ و همکاری‌هایی داشته‌اند اما شاید هیچگاه روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور به این میزان با روابط اقتصادی در هم تنیده نشده بود.

سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا را می‌توان نقطه عطفی در روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور قلمداد کرد، سفری که با افتتاح پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» سریلانکا که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده بود، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به شکل رسمی افتتاح و بهره‌برداری رسید.

انجام سفر به این دو کشور در این مقطع زمانی، به جهانیان ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

اما در سفر روز گذشته آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟ این گزارش را بخوانید تا در جریان جزئیات این سفر و همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد اَبرپروژه ساخت مهندسان ایرانی در سریلانکا قرار گیرید.

ورود آیت‌الله رئیسی به سریلانکا با استقبال نخست وزیر همراه بود

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

آیت‌الله رئیسی پس از سفر رسمی ۲ روزه به سه شهر اسلام‌آباد، لاهور و کراچی پاکستان، به دعوت رسمی همتای خود و همچنین به منظور حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه اومااویا، صبح چهارشنبه وارد سریلانکا شد و مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت.

سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا، ۱۶ سال پس از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا انجام شد.

استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

رئیس‌جمهور همچنین مورد استقبال رسمی «رانیل ویکرمسینگه» همتای سریلانکایی خود در کاخ ریاست جمهوری این کشور در کلمبو قرار گرفت.

سریلانکایی‌ها قدردان رئیس جمهور ایران

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

️در جریان حضور رئیس جمهور کشورمان در سریلانکا استقبال گسترده توأم با شور و حرارت جوانان و نخبگان این‌کشور لحظات کم نظیری را رقم زد. ️جوانان سریلانکایی با در دست داشتن پرچم کشورمان ضمن قدردانی از ایران برای مشارکت در ساخت پروژه “اومااویا” و انتقال دانش، فناوری و تجربه اظهار ارادت خود را به مردم ایران و رئیس جمهور کشورمان نشان دادند.

️آنان پروژه‌ای که امروز افتتاح شد را نماد همکاری دو کشور در تولید برق، مدیریت آب و یکی از مهمترین پروژه‌های مهم بین دو کشور دانستند.

شاهکار مهندسان ایرانی در جنوب آسیا؛ دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم به بار نشست

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای ۲۴ کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق ۷۵۰ متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است. تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سدسازی نیز ۱۰۰ درصد است و ایران در بین ۴ کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

در این بین رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهم‌ترین راهبردهایی است که به ارتقای صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک شایانی کرده است.

اَبر پروژه «اومااویا»؛ نماد دوستی و تحقق اراده دو ملت

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم افتتاح پروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» را که شاهکار مهندسان ایرانی در دل سریلانکاست،گفت: اجابت دعوت رئیس جمهور محترم سریلانکا و حضور در این‌ کشور برای بهره برداری از نماد دوستی دو کشور برای من افتخار آمیز است. آنچه از طرح بزرگ و چند منظوره سریلانکا مهم تر است تحقق اراده دو کشور و دو ملت است، که می خواهند رفاه و آسایش و بهتر زیستن را برای خود رقم بزنند .

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه تأمین مالی پروژه از سوی کشور سریلانکا و نیروی فنی و مهندسی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، اظهار داشت: پیگیری این پروژه از سوی کشور دوست سریلانکا بود و انتقال علم و دانش ایرانی به سرزمین سریلانکا صورت گرفت.

وی ادامه داد: سد و طرح بزرگ اومااویا گرچه امروز به عنوان ابر پروژه بهره برداری می‌شود ولی آنچه مهم‌تر است همبستگی همدلی و همراهی دوکشور وملت در آسیاست.

امضای ۵ سند همکاری؛ گسترش همکاری‌ها در سایه دیپلماسی اقتصادی

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

در ادامه برنامه‌های سفر رسمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به سریلانکا، ۵ سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه ایران و سریلانکا در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌وفناوری در حضور رئیس جمهور کشورمان و همتای سریلانکایی به امضا رسید.

دامنه همکاری‌های ایران و سریلانکا افزایش می‌یابد؛ ایران فن‌آور آماده صدور خدمات فنی مهندسی

سفر به «مروارید اقیانوس هند»؛ در سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

«آیت الله سید ابراهیم رئیسی» سپس در نشست خبری مشترک با همتای سریلانکایی خود با بیان اینکه بعد از انقلاب روابط خوبی ایران و سریلانکا برقرار شد، تصریح کرد: این روابط رو به توسعه است و طی گفت‌وگوهایی که با رئیس جمهور و همکاران شان داشتیم قرار شد این همکاری ها در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی، تجاری و اقتصادی فرهنگی و علمی و فناورانه بین دو کشور ادامه یابد.

رئیس‌جمهور از اعلام آمادگی کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داد و تاکید کرد: برای صدور خدمات فنی و مهندسی آمادگی داریم؛ حتما در توسعه اقتصادی سریلانکا ایران می تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی مشارکت کند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: به مردم و مسئولان سریلانکا می‌گویم که تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده و حرکت مردم ایران را کند نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می‌تواند کشوری پیشرفته و فناور نامید.

پر بازدیدترین ها