امروز: سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 25630

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ، ۱۴۰۳

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

به گزارش خبرنگار دولت ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد دوشنبه ۳ اردیبهشت به دعوت رسمی همتای پاکستانی و سریلانکایی خود و در رأس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی تهران را به مقصد اسلام آباد و سریلانکا ترک کرد. سفری که با توجه به شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی به لحاظ ژئوپلیتیکی و بین‌المللی از اهمیتی بسزایی برخودار است و برخی این سفر را نقطه عطف روابط راهبردی میان ایران و پاکستان و سریلانکا عنوان کردند که می‌تواند به تقویت مناسبات همه جانبه بین کشورها بینجامد و توطئه‌های دشمنان را خنثی کند. در این سفر سه روزه۸ سند همکاری با پاکستان و ۵ سند و تفاهم نامه با سریلانکا به امضا رسید، اسنادی که در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل حائز اهمیت به شمار می‌رود.

در سفر رئیس جمهور به پاکستان رئیس‌جمهور در شهرهای تاریخی لاهور و کراچی (مراکز فرهنگی و اقتصادی پاکستان) با اقشار دانشگاهیان، فرهیختگان، تجار و فعالین اقتصادی دیدار و گفت‌وگو داشت. در سفر به سریلانکا هم که در چارچوب سیاست نگاه به آسیا صورت گرفت، پروژه چند منظوره سد و نیروگاه “اومااویا” که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، با حضور روسای جمهور و مقامات دو کشور افتتاح شد

اشتیاق گسترده مردمی، علی‌الخصوص در میان جوانان، در ابراز محبت و احساسات به مقام معظم رهبری و اشتیاق دیدار رییس جمهور کشورمان، در خیابان‌ها و میادین شهرهای پاکستان و سریلانکا و به‌طور خاص در فضای مجازی به شکل کم‌سابقه‌ای مشهود بود و صحنه های بی نظیری را رقم زد.

پاکستان اولین مقصد از سفر سه روزه رئیسی

رئیس جمهور ابتدا در فرودگاه مهرآباد پیش از عزیمت به همسایه جنوب شرقی کشورمان در مراسم بدرقه رسمی با حضور برخی اعضای هیأت دولت، معاون اول رئیس جمهور و معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، پاکستان را از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران دانست وگفت: پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است.

هدف گذاری تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان

وی با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با این کشور در سال با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور در این زمینه خبر داد.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

وی پس از استقبال از سوی وزیر تعاون و مسکن پاکستان در فرودگاه اسلام آباد، در مراسم استقبال رسمی از سوی محمد شهباز شریف نخست وزیر این کشور حاضر شد.

در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی ایران و پاکستان، سران دو کشور از گارد تشریفات حاضر سان دیدند.

آیت الله رئیسی سپس به رسم دوستی و یادبود نهالی در محوطه دفتر نخست‌وزیری پاکستان غرس کرد.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

پیش از استقبال رسمی، محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان برای خوشامدگویی به هتل محل استقرار هیأت ایرانی رفت و با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار روابط دو کشور را فراتر از همسایگی صرف و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی توصیف کرد؛ وزیر خارجه پاکستان نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به رئیس جمهور، رهبری جمهوری اسلامی ایران برای امت اسلامی به خصوص در مسأله فلسطین را حائز اهمیت ویژه دانست.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

پس از مراسم استقبال رسمی از آیت الله رئیسی، نخست وزیر پاکستان میزبان رئیس جمهور کشورمان برای برگزاری دیداری خصوصی بود و در انتهای این جلسه، طرفین نشست مشترک مطبوعاتی برگزار کردند.

حمایت قاطع وزیر دفاع پاکستان از احداث خط لوله گاز ایران به این کشور

بعد از وزیر امور خارجه پاکستان، خواجه محمد آصف وزیر دفاع این کشور با آیت الله رئیسی دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر دفاع پاکستان با اشاره تلویحی به آمریکا که اخیرا نسبت به تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد ابراز نگرانی کرده است، افزود: ما اهمیتی به مخالفت‌های خارجی نمی دهیم، لذا اگر کسی در پی سفر آیت‌الله رئیسی دچار دردی شده، ما دوایی برای درد آنان نداریم.

وی آینده خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را روشن توصیف و اضافه کرد: معتقدیم که راهی برای پیشبرد پروژه مشترک گازی پیدا خواهیم کرد و آن را به مرحله بهره‌برداری خواهیم رساند.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

نگاه های مشترک ایران و پاکستان در موضوع غزه

آیت الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان ضمن قدردانی از میزبانی دولت این کشور از هیئت جمهوری اسلامی ایران، سلام رهبر معظم انقلاب به مردم و دولت این کشور را ابلاغ کرد.

وی افزود: آنچه امروز تمام دنیا را غصه‌دار کرده ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی به ظاهر مدافع حقوق بشر از جمله سازمان ملل و شورای امنیت در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه با حمایت آمریکا و کشورهای غربی است و ما معتقدیم موضع به حق مردم ایران و پاکستان، امت اسلامی بلکه همه ملت‌های آزاداندیش در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در مسیر حق‌طلبی و عدالت‌خواهی و همچنین ایستادگی و مقاومت فلسطینیان مظلوم جواب خواهد داد و حتماً زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی خواهد بود.

آیت الله رئیسی با اشاره به مواضع مشترک تهران و اسلام‌آباد در زمینه مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان‌یافته، مواد مخدر و همچنین انواع ناامنی‌های تهدیدکننده دو کشور و منطقه، تصریح کرد: این نگاه مشترک مبتنی بر دفاع از حقوق بشر محور همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور است.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

افزایش تبادلات مرزی در گروی ارتقای امنیت مرزها

در ادامه این سفر، هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور نشست مشترکی برگزار کردند که در این جلسه آیت الله رئیسی روابط تهران-اسلام‌آباد را در سایه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، عمیق و ناگسستنی توصیف کرد.

وی سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

رئیس جمهور به اهمیت امنیت به خصوص در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

«شهباز شریف» نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

امضای ۸ سند همکاری همه جانبه

در ادامه برنامه‌های سفر رسمی آیت الله رئیسی و هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به پاکستان مقامات دو کشور پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه، در حضور رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان ۸ سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی به امضاء رساندند.

«ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

خیابان ایران

در ادامه، آیت الله رئیسی و شهباز شریف از لوح یادبود نامگذاری یکی از خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر اسلام‌آباد با عنوان «ایران» که از مقابل پارلمان پاکستان آغاز می‌شود، رونمایی کردند.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

خودروی ایرانی، موضوع مذاکره رئیس جمهور با رئیس مجلس ملی پاکستان

از دیگر برنامه‌های فشرده رئیس جمهور در سفر پاکستان، دیدار سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان با آیت الله رئیسی در محل هتل اقامت هیأت ایرانی بود.

در این نشست آیت الله رئیسی به نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین اشاره و تأکید کرد: در موضوع فلسطین عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید.

رئیس جمهور با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

رئیس مجلس ملی پاکستان هم در این نشست همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقامات دو کشور را کم‌نظیر توصیف کرد و با بیان اینکه گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان بیشترین عضو را در مجلس ملی پاکستان دارد، تصریح کرد: پاکستان هم علاقمند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

دشمنان در کمین وحدت ایران و پاکستان

یوسف رضا گیلانی رئیس مجلس سنای پاکستان هم به دیدار آیت الله رئیسی در هتل محل اقامتش رفت و به رئیس جمهور کشورمان خوش‌آمد گفت و افزود: گفت: ایران اولین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و امروز دو کشور در مجامع و عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله نسبت به مسئله فلسطین مواضع مشترکی دارند.

رئیس جمهور نیز در این جلسه با بیان اینکه احساس مردم ایران نسبت به مردم پاکستان فراتر از احساس همسایگی و متکی بر اشتراکات فرهنگی، دینی و اعتقادی عمیق است، دوست شمردن دوستان یکدیگر و دشمن شمردن دشمنان یکدیگر را جلوه‌ای از نگاه، احساس و استنباط مشترک میان دو ملت توصیف کرد.

وی ادامه داد: وحدت و تعمیق همکاری‌های دو کشور دشمنانی دارد که نمی‌خواهند ما از تکمیل ظرفیت‌های متقابل بهره‌مند شویم و لذا به دنبال ایجاد تفرقه در میان ما هستند.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

نیروهای مسلح دو کشور، ارمغان‌آور صلح و ثبات برای دو ملت

ژنرال “سید عاصم منیر” فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار دکتر سید ابراهیم رئیسی رفت.

آیت الله رئیسی در این دیدار تأکید کرد: تاکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند.

فرمانده ارتش پاکستان مرزهای ایران و پاکستان را “مرز صلح و دوستی” توصیف کرد و بر لزوم بهبود هماهنگی در طول مرزهای مشترک برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه توسط تروریست‌ها تاکید کرد.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

پیجیده شدن رایحه خوش حریم رضوی (ع) در مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور

آیت الله رئیسی در سفر به اسلام آباد دیداری نیز با آصف علی زرداری رئیس جمهور این کشور داشت که بر عزم مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی تأکید کرد.

وی افزود: امروز آرمان بلند امام خمینی (ره) مبنی بر آزادسازی قدس شریف به مطالبه همه ملت‌های مسلمان و آزاده تبدیل شده و همه دولت‌های اسلامی باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار عشق و دلدادگی دو ملت ایران و پاکستان به اهل بیت علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت رضا (ع) را موجب تعمیق برادری میان دو کشور دانست و با تاکید بر علاقمندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل جدیدی از روابط با ایران در این راستا تاکید کرد.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

داعش، دست‌ساخته آمریکا برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان بود ولی نتوانست کاری از پیش ببرد

آیت الله رئیسی در آخرین برنامه روز نخست سفر خود به پاکستان، در دیدار جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچم خداخواهی، عدالت‌خواهی و حق‌خواهی را برافراشت و تمام مردمی که از ظلم و ستم ناحق در سراسر عالم به ستوه آمده بودند، دلداده نظامی شدند که پرچم مبارزه با ظلم و استعمار و هدف بزرگ دفاع از حق و عدالت را برافراشته بود.

وی بزرگانی همچون محمدعلی جناح و اقبال لاهوری را به اعتبار وجهه ضداستعماری و ضد سلطه‌طلبی آنان همواره مورد توجه و احترام مردم ایران معرفی کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: بعد از جنگ‌های جهانی و شکل‌گیری نظام دو قطبی و پس از آن فروپاشی شوروی، نظام سلطه به درستی احساس کرد که تنها قدرتی که در مقابل او ایستاده و منافع او را به خطر انداخته است، قدرت اسلام و امت اسلامی است و لذا تلاش کرد با ترفندهای مختلف از جمله اختلاف‌افکنی بین مسلمانان، توهین به مقدسات مسلمانان، تشکیل گروهک‌های افراطی و به خدمت گرفتن افراد سست عنصر در میان حاکمان برخی کشورهای اسلامی این قدرت را که در مقابل سلطه‌گری او قد برافراشته بود، تضعیف و از میدان خارج کند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اعتراف رسمی آمریکایی‌ها به تشکیل داعش از سوی دولت این کشور گفت: داعش تشکیل شد تا اوضاع کشورهای اسلامی را برهم بزند اما با وجود همه جنایت‌ها و خونریزی‌هایی که در زنجیره اقدامات و توطئه‌های نظام سلطه علیه کشورهای اسلامی و قدرت ظلم‌ستیز اسلام مرتکب شد، نتوانستند کاری از پیش ببرند و این به مدد بصیرت و آگاهی مسلمانان بود.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

سفر به شهر شعر و فرهنگ

آیت الله رئیسی در دومین روز سفر خود به پاکستان، به شهر بزرگ و تاریخی لاهور در ایالت پنجاب سفر کرد و در مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه شاهی واقع در این شهر که مجموعه‌ای از بناهای ملی، مذهبی و فرهنگی را شامل می‌شود، حضور یافت.

وی با حضور در مجموعه قلعه شاهی این شهر، با تقدیم تاج گل به آرامگاه اقبال لاهوری ادای احترام کرد و پس از قرائت فاتحه برای ایشان، دفتر یادبود این مجموعه را نیز امضا کرد.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

یادی از ستاره آسمان شرق

مریم نواز شریف سروزیر ایالت پنجاب دیداری با آیت الله رئیسی داشت و از سفر وی به این شهر ابراز خرسندی کرد.

آیت الله رئیسی نیز در این نشست، شخصیت مرحوم اقبال لاهوری را در بین ایرانیان شناخته شده و محترم توصیف کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام رضا (ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

دعوت رهبر انقلاب از جوانان مشرق زمین برای شکست انحصار علمی غرب

رئیس جمهور سپس با حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین دو ملت شده است.

آیت الله رئیسی اقبال لاهوری را نماد و نمود یک انسان عالم و باایمان معرفی و اظهار داشت: ایشان توانست علم، ایمان، روحیه استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی، حق‌دوستی، انسان‌خواهی و بسیاری صفات عالی دیگر را در وجود خود تجمیع کند.

وی با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان، محققان و اساتید برای تولید علم، از انحصارگرایی علمی در مغرب زمین گفت و افزود: باور داریم فکر و اندیشه ملت‌های مشرق زمین به ویژه مردم عزیز پاکستان و ملت بزرگ ایران، این توانایی را دارد که در حوزه نوآوری‌های فنی و علمی برای دنیا حرف‌های نو داشته باشد.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

استقبال استاندار ایالت پنجاب از آیت الله رئیسی

محمد بلیغ الرحمان استاندار ایالت پنجاب نیز به دیدار آیت الله رئیسی رفت.

استاندار پنجاب به عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و طرفین پیرامون آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه تبادل نظر کردند.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

سفر به شهر تجارت و کار

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان، به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد و در بدو ورود با حضور در آرامگاه محمدعلی جناح، به مقام «قائد اعظم» و رهبر استقلال این کشور ادای احترام کرد.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

سید مراد علیشاه سروزیر ایالت سند و محمدکامران خان تسوری استاندار این ایالت از رییس جمهوری اسلامی ایران استقبال و با وی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله رئیسی در این دیدار با بیان اینکه توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه کشور دوست و برادر پاکستان جزو اولویت‌های سیاست جمهوری اسلامی ایران است، به گفتگوهای خود با مقامات پاکستان در حوزه مختلفی اقتصادی، تجاری و انرژی اشاره کرد و افزود: امیدواریم توافقات حاصل شده در این سفر با پیگیری مقامات دو طرف هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

مقامات محلی ایالت سند پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب کراچی به عنوان یکی از مقاصد سفر رئیس جمهور به پاکستان، روابط دو کشور را فراتر از روابط دیپلماتیک متعارف و متکی بر علائق قلبی و اشتراکات فرهنگی و تاریخی عمیق توصیف و تصریح کردند همه تلاش خود را برای تسهیل و تسریع در گسترش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با ایران به کار خواهند گرفت.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

رئیس جمهور سپس به دانشگاه کراچی رفت و در اجتماع جمعی از نخبگان، فرهیختگان، فعالان اقتصادی و علمای مذهبی این شهر حاضر شد.

وی در سخنرانی خود در دانشگاه کراچی بیان کرد: ارادت دو ملت به شخصیت نامدار و نام‌آوری چون امام خمینی (ره) ناشی از روحیه خداخواهی، ضداستکباری و ضد استعماری ایشان است و مردم دو کشور امام راحل را مظهر خداخواهی، عدالت‌خواهی و شخصیتی می‌دانند که در مقابل زیاده‌خواهی نظام سلطه ایستادگی کرده و ملت بزرگ ایران را به پیروزی رسانده است.

رئیس جمهور با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، از جمله آزادی و استقلال‌خواهی گفت: با وجود گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب، مسئله آزادی قدس و احقاق حقوق ملت فلسطین همچنان مورد توجه و تاکید مردم ایران قرار دارد.

آیت الله رئیسی با اشاره به بی‌عملی و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی مدعی دفاع از حقوق بشر و امنیت در جهان گفت: تلاش‌های برخی کشورها برای ملزم کردن رژیم صهیونیستی به توقف جنایاتش در غزه، بارها با حق وتوی آمریکا بی‌اثر شده و امروز سوال ملت‌های آزاده این است که آیا نباید نظامی عادلانه جایگزین این ساختار ناعادلانه شود که توانایی دفاع از مظلوم و نشاندن ظالم سر جای خود را ندارد.

سیاستِ نگاه به آسیا و فرصت طلایی بازار های جدید تجاری برای ایران

سریلانکا مقصد دومِ سفری سه روزه

روابط دیپلماتیک ایران و سریلانکا قدمتی ۶۳ ساله دارد؛ از روزی که پس از تغییر نام این کشور به «سیلان» و در سال ۱۹۶۱، ارتباطات دو کشور از طریق سفارتخانه‌هایشان در اسلام‌ آباد آغاز شد و سپس در سال ۱۹۷۵ دفتر نمایندگی تهران در کلمبو و در سال ۱۹۹۰ سفارت سریلانکا در ایران گشایش یافت. از آن سال تاکنون دو کشور روابط دوستانه‌ و همکاری‌هایی داشته‌اند اما شاید هیچگاه روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور به این میزان با روابط اقتصادی در هم تنیده نشده بود.

سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا را می‌توان نقطه عطفی در روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور قلمداد کرد، سفری که با افتتاح پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» سریلانکا که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده بود، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به شکل رسمی افتتاح و بهره‌برداری رسید.

انجام سفر به این دو کشور در این مقطع زمانی، به جهانیان ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

اما در سفر روز گذشته آیت‌الله رئیسی به سریلانکا چه گذشت؟

ورود آیت‌الله رئیسی به سریلانکا با استقبال نخست وزیر همراه بود

آیت‌الله رئیسی پس از سفر رسمی ۲ روزه به سه شهر اسلام‌آباد، لاهور و کراچی پاکستان، به دعوت رسمی همتای خود و همچنین به منظور حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه اومااویا، صبح چهارشنبه وارد سریلانکا شد و مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت.

سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا، ۱۶ سال پس از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا انجام شد.

استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا

رئیس‌جمهور همچنین مورد استقبال رسمی «رانیل ویکرمسینگه» همتای سریلانکایی خود در کاخ ریاست جمهوری این کشور در کلمبو قرار گرفت.

سریلانکایی‌ها قدردان رئیس جمهور ایران

️در جریان حضور رئیس جمهور کشورمان در سریلانکا استقبال گسترده توأم با شور و حرارت جوانان و نخبگان این‌کشور لحظات کم نظیری را رقم زد. ️جوانان سریلانکایی با در دست داشتن پرچم کشورمان ضمن قدردانی از ایران برای مشارکت در ساخت پروژه “اومااویا” و انتقال دانش، فناوری و تجربه اظهار ارادت خود را به مردم ایران و رئیس جمهور کشورمان نشان دادند.

️آنان پروژه‌ای که امروز افتتاح شد را نماد همکاری دو کشور در تولید برق، مدیریت آب و یکی از مهمترین پروژه‌های مهم بین دو کشور دانستند.

شاهکار مهندسان ایرانی در جنوب آسیا؛ دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم به بار نشست

آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای ۲۴ کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق ۷۵۰ متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است. تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سدسازی نیز ۱۰۰ درصد است و ایران در بین ۴ کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

در این بین رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهم‌ترین راهبردهایی است که به ارتقای صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک شایانی کرده است.

اَبر پروژه «اومااویا»؛ نماد دوستی و تحقق اراده دو ملت

رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم افتتاح پروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» را که شاهکار مهندسان ایرانی در دل سریلانکاست،گفت: اجابت دعوت رئیس جمهور محترم سریلانکا و حضور در این‌ کشور برای بهره برداری از نماد دوستی دو کشور برای من افتخار آمیز است. آنچه از طرح بزرگ و چند منظوره سریلانکا مهم تر است تحقق اراده دو کشور و دو ملت است، که می خواهند رفاه و آسایش و بهتر زیستن را برای خود رقم بزنند .

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه تأمین مالی پروژه از سوی کشور سریلانکا و نیروی فنی و مهندسی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، اظهار داشت: پیگیری این پروژه از سوی کشور دوست سریلانکا بود و انتقال علم و دانش ایرانی به سرزمین سریلانکا صورت گرفت.

وی ادامه داد: سد و طرح بزرگ اومااویا گرچه امروز به عنوان ابر پروژه بهره برداری می‌شود ولی آنچه مهم‌تر است همبستگی همدلی و همراهی دوکشور وملت در آسیاست.

امضای ۵ سند همکاری؛ گسترش همکاری‌ها در سایه دیپلماسی اقتصادی

در ادامه برنامه‌های سفر رسمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به سریلانکا، ۵ سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه ایران و سریلانکا در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌وفناوری در حضور رئیس جمهور کشورمان و همتای سریلانکایی به امضا رسید.

دامنه همکاری‌های ایران و سریلانکا افزایش می‌یابد؛ ایران فن‌آور آماده صدور خدمات فنی مهندسی

«آیت الله سید ابراهیم رئیسی» سپس در نشست خبری مشترک با همتای سریلانکایی خود با بیان اینکه بعد از انقلاب روابط خوبی ایران و سریلانکا برقرار شد، تصریح کرد: این روابط رو به توسعه است و طی گفت‌وگوهایی که با رئیس جمهور و همکاران شان داشتیم قرار شد این همکاری ها در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی، تجاری و اقتصادی فرهنگی و علمی و فناورانه بین دو کشور ادامه یابد.

رئیس‌جمهور از اعلام آمادگی کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داد و تاکید کرد: برای صدور خدمات فنی و مهندسی آمادگی داریم؛ حتما در توسعه اقتصادی سریلانکا ایران می تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی مشارکت کند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: به مردم و مسئولان سریلانکا می‌گویم که تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده و حرکت مردم ایران را کند نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می‌تواند کشوری پیشرفته و فناور نامید.

پر بازدیدترین ها