امروز: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجلس یازدهم به اندازه چهارسال کار نکرد/ افزایش اختیارات رئیس‌مجلس اشتباه بزرگ بود

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 26165

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ، ۱۴۰۳

مجلس یازدهم به اندازه چهارسال کار نکرد/ افزایش اختیارات رئیس‌مجلس اشتباه بزرگ بود

به گزارش ایرنا، «عطا بهرامی» کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصادی که پیش‌تر در بازار سرمایه، رسانه و مدتی هم به عنوان مدیر بعضی از شرکت‌های تجاری در سازمان‌های اقتصادی فعالیت داشت، برای نخستین بار نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شد. وی در مرحله اول انتخابات، نامزد فهرست جبهه صبح ایران بود و توانست به مرحله دوم راه یابد و در حال حاضر مشغول بررسی فهرست‌ها است.

او افزایش اختیارات به رئیس مجلس را یک اقدام اشتباه می‌داند و می‌گوید: این ایراد وارد است که چرا اختیارات خیلی خاص برای رئیس مجلس قائل شدند؛ اختیارات بیشتر به یک نفر اشتباه بزرگی است.

نامزد انتخابات مجلس دوازدهم درباره حضورش در فهرست جبهه صبح ایران در دور دوم نیز، گفت که فعلا محل بحث است چرا که در صبح ایران تا آخرین روز فهرست می‌بندند. اما احتمال حضورم در این فهرست زیاد است.

مشروح گفت‌وگوی ایرنا با «عطا بهرامی» بدین شرح است:

ایرنا: آقای بهرامی! مهمترین برنامه‌ای که برای مجلس آینده در نظر گرفته‌اید چیست؟

بهرامی: مساله فعلی مردم اقتصاد است و همه درباره آن صحبت می‌کنند و هر دولتی هم که روی کار می‌آید معمولا از طرف جناح مقابل متهم می‌شود که در اقتصاد ناکارآمد است. متاسفانه در موضوع نهادسازی در قالب خِرد اجتماعی در اقتصاد خیلی پیش نرفتیم و تقریبا سر هر چیزی یک اجماع نسبی نداریم. مجلس باید در مقطع فعلی به دولت کمک کند تا از تردیدها خارج شود. دولت فعلی هم در مساله نفت هم در تولید و هم در فروش اقدامات خوبی انجام داد که انصافا قابل دفاع است. مجلس آینده باید در چند مساله تعیین تکلیف کند و مهمترین آن نظام ارزی چند نرخی است، اگر ما به نظام تک نرخی ارزی برگردیم نوسانات بازار ارز کنترل می‌شود و تورم به کانال ۱۷ یا۱۸ درصدی باز می‌گردد. در این زمینه مجلس باید قانون محکم اعمال کند.

مساله دیگر بحث دستمزدها است، متاسفانه به دولت آدرس غلط دادند و گفتند که دستمزدها باعث تورم است، دستمزد باعث تورم نیست، یک مقاله علمی بیاورند که این را ثابت کرده باشد. اتفاقا افزایش دستمزدها باعث می‌شود که عایدی دولت از محل بیمه و مالیات هم بهتر شود. بنابراین مهمترین برنامه من در زمینه اقتصادی است و اولویت مجلس هم باید نظام ارزی کشور باشد؛ ارز باید تک نرخی شود که این به معنی گران‌تر شدن نیست و ارز تعادلی پایین‌تر از عدد فعلی است و دیگری دستمزدها است تا قدرت خرید خانوار جبران شود و به تقاضای موثر مالیات ستانی بیشتر و صندوق‌های بیمه‌ای کشور کمک کند.

ایرنا: مجلس در حال بیش برآوردهایی است که‌ در بودجه‌ریزی وجود دارد، از بیش برآوردهایی که تورم ۴۰۰ هزار میلیاردی را به بودجه تحمیل می‌کند و شورای نگهبان هم ورود کرده و از طرفی آقای منظور در دولت انتقادهای صریحی داشت، با این حال همیشه با این مشکلات در مجلس مواجه هستیم. به نظر شما مجلس آینده در این موضوع چگونه باید نقش‌آفرینی کند؟

بهرامی: طبق قانون، مجلس ۵ درصد حق دارد که بودجه را تغییر دهد. رئیس‌جمهور هم مسئول اجرای قانون اساسی است و مجلس هم باید کار خود را دنبال کند. اگر بودجه دولت طبق قانون برنامه باشد، مجلس حق دخالت ندارد. حال مشکل چیست؟ فکر می‌کنم چون منابع اصلی از دست می‌رود، ارز ترجیحی و این بحث‌های رانتی در تنگنا قرار می‌گیرد و باعث اختلاف می‌شود. اگر دولت و مجلس ارز را تک نرخی کنند این مباحث مطرح نمی‌شود.

در نظام‌های دنیا ما رئیس یک قوه نداریم و رئیس مجلس داریم، اما در ایران ما تک مجلسی هستیم و به طور عرفی این اتفاق افتاده و طبق شنیده‌ها ۱۱ بار آیین‌نامه داخلی مجلس به سود اختیارات بیشتر برای رئیس مجلس اصلاح شده که این کار اشتباهی است

ایرنا: نمایندگان فعلی در آسیب شناسی عملکرد مجلس یازدهم می‌گویند که در طول ادوار مجلس، قدرت از نمایندگان گرفته و به رئیس واگذار شده است. این امر چه آسیب‌هایی دارد و راهکار بازگردان قدرت به نمایندگان چیست؟

بهرامی: در نظام‌های دنیا ما رئیس یک قوه نداریم و رئیس مجلس داریم و آن هم به عنوان سخنگو است. اما در ایران ما تک مجلسی هستیم و به طور عرفی این اتفاق افتاده و طبق شنیده‌ها ۱۱ بار آیین‌نامه داخلی مجلس به سود اختیارات بیشتر برای رئیس مجلس اصلاح شده که این کار اشتباهی است. ما یک نهاد دیگری هم داریم به نام سران قوا، در زمانی الزام داشت اما الان واقعا الزامی ندارد چون کمیسیون و صحن مجلس را داریم. فکر می‌کنم تا مجلس پنجم آرای نمایندگان ما شفاف بود، اما نفهمیدیم که چه اتفاقی افتاد که اکنون به نقطه فعلی رسیدیم و این ایراد وارد است که چرا اختیارات خیلی خاص برای رئیس مجلس قائل شدند و این از مجلس هشتم رواج یافت و الان به بحران تبدیل شده است. دادن اختیارات بیشتر به یک نفر اشتباه بزرگ است.

ایرنا: آقای بهرامی! عملکرد مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بهرامی: در دوران قالیباف چند مساله درخشان هم اتفاق افتاد و هم نیفتاد. اول قانون اقدام راهبردی درباره پرونده هسته‌ای بود که از بلاتکلیفی خارج و یک چارچوبی به آن داده شد که در راستای انتفاع ما باشد و دیگر درباره کسب و کارها که قابل دفاع است. اما در دوران ریاست چهارساله رئیس مجلس کنونی، خیلی از مسائل کلان کشور هرگز به آن پرداخته نشد. تک نرخی سازی را رها کردند و دوباره به دولت سپردند، برای هدفمندی یارانه‌ها کاری عملا انجام نشد. از طرفی ما ۲.۵ برابر دنیا قانون داریم، یعنی به تجمیع قوانین نیاز داریم. به نظر من مجلس به اندازه چهار سال کار نکرد. یعنی عملا خیلی از کارها ماند. دو سه کار انجام شد و بقیه‌اش هم دیگر هیچ. شاید می‌شود گفت به اندازه یک سال کار شد و می‌توانستند خیلی سنگ‌ها را بردارند تا مجالس بعدی آن را تکمیل کنند.

مجلس یازدهم به اندازه چهارسال کار نکرد/ افزایش اختیارات رئیس‌مجلس اشتباه بزرگ بود

ایرنا: آقای بهرامی! شما در مرحله اول انتخابات در فهرست جبهه صبح ایران حضور داشتید، آیا در دور دوم هم در فهرست آنها قرار دارید؟

بهرامی: فعلا محل بحث است. صبح ایران تا آخرین روز فهرست می‌بندند. اما احتمال حضورم در این فهرست زیاد است.

ایرنا: جبهه صبح ایران برای تهران و شهرستان‌ها فهرست ارائه می‌کند؟

بهرامی: بله. در مرحله نخست انتخابات داوزدهم دو روز مانده به انتخابات اسامی را اعلام کرده بود، اما هنوز زمان قطعی آن مشخص نیست.

مجلس یازدهم به اندازه چهار سال کار نکرد. یعنی عملا خیلی از کارها ماند. دو سه کار انجام شد. شاید می‌شود گفت به اندازه یک سال کار شد و می‌توانستند خیلی سنگ‌ها را بردارند تا مجالس بعدی آن را تکمیل کنند.

 

ایرنا: به عنوان سوال پایانی چند اسم می گویم و نظرتان را کوتاه درباره آنها بیان کنید.

خبرگزاری ایرنا: خبرگزاری رسمی

صبح ایران: انقلابی

رائفی‌پور: جسور

کمیسیون اقتصادی مجلس: خیلی ناکارآمد

محمدباقر قالیباف: بیشتر اجرایی است.

علی اکبر جوانفکر: کارنابلد

پر بازدیدترین ها