امروز: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

از گنبد آهنین تا گنبد سایبری؛ تلاش ناکام صهیونیست‌ها برای ایجاد سپر دفاع سایبری

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 26256

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ، ۱۴۰۳

از گنبد آهنین تا گنبد سایبری؛ تلاش ناکام صهیونیست‌ها برای ایجاد سپر دفاع سایبری

به گزارش ایرنا، نام سامانه گنبد آهنین را بارها در اخبار حمله هوایی به اراضی اشغالی به‌ویژه در ماه‌های اخیر شنیده‌ایم. سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی که بعد از تشدید حملات هوایی گروه‌های مقاومت به‌ویژه جنگ با حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ طراحی و در نهایت سال ۲۰۱۱ رونمایی شد.

به‌تازگی در کنار این سامانه که وظیفه‌اش محافظت رژیم اشغالی از راکت‌ها و موشک‌های دشمنان این کشور است، حالا رژیم اسرائیل قصد دارد یک «گنبد سایبری» راه‌اندازی کند که هدفش مقابله با حملات آنلاین «خاموش و عمدتاً نامرئی» است که مقامات این رژیم مدعی هستند بیشتر از جانب ایران این حملات انجام می‌شود.

«این یک جنگ خاموش است، جنگی که قابل‌مشاهده نیست». این جمله‌ای است که آویرام اتزبا، رئیس بخش همکاری‌های بین‌المللی در مدیریت ملی سایبری اسرائیل گفته و مدعی شده که این رژیم از زمان حمله هفتم اکتبر با افزایش قابل‌توجهی از حملات سایبری از سوی ایران و متحدانش روبرو شده است.

وی گفته ایران و متحدانش سعی دارند هر چیزی را که می‌توانند هک کنند و مدعی شده از زمان آغاز جنگ حدود ۸۰۰ حمله مهم خنثی شده؛ از جمله اهداف این حملات سازمان‌های دولتی، ارتش و زیرساخت‌های غیرنظامی بوده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی مدعی هستند که برخی از این حملات علیه بیمارستان‌های شهرهای مختلف این کشور صورت‌گرفته که در آنها اطلاعات بیماران به سرقت رفته و این حملات قابل دفع نبوده‌اند.

به گفته رئیس بخش همکاری‌های بین‌المللی در مدیریت ملی سایبری اسرائیل، مدیریت دفاع سایبری در اراضی اشغالی بیشتر تلاش‌های محلی و غیرمرتبط بوده و طی دو سال گذشته، برای ساخت یک سیستم محافظت از فضای سایبری کل رژیم، تلاش شده است.

این مرکز در تل‌آویو مستقر است و تحت‌نظر نخست‌وزیر فعالیت می‌کند؛ اما هیچ اطلاعاتی در مورد کارکنان، بودجه یا منابع رایانه‌ای این پروژه فاش نشده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، علت اصلی روی‌آوردن رژیم صهیونیستی به تشکیل مرکز با کارکرد شبیه به گنبد آهنین و دفع حملات سایبری، توان ایران است.

پیشینه گنبد سایبری

مسئله ایجاد گنبد آهنین سایبری سال ۲۰۲۲ نیز در اسرائیل مطرح شده بود. رسانه‌های اسرائیلی دسامبر آن سال گزارش دادند که اسرائیل، امارات، بحرین و مراکش نشست‌هایی را برای بحث در مورد ایجاد یک پلتفرم مشترک برای دفاع سایبری «در برابر افزایش تهدیدات» برگزار کردند.

گابی پورتنو، رئیس وقت اداره ملی اینترنت در اسرائیل نام این پروژه را «گنبد آهنی سایبری» برگرفته از سیستم دفاع هوایی اسرائیل برشمرد. همان سال نیز در اوایل دسامبر، اسرائیل و ایالات متحده یک رزمایش سایبری مشترک برای مقابله با آنچه که “تهدید ایران” برگزار کردند.

اسرائیل؛ شخم زار گروه‌های هکری

حملات سایبری به اسرائیل در ماه‌های گذشته و بعد از عملیات طوفان‌الاقصی گسترش‌یافته است و در ماه‌های اخیر، چند حمله سایبری گسترده به رژیم صهیونیستی منجر به درز اطلاعات مهمی شد.

یکی از این حملات مربوط به هک موسسه بیمه ملی رژیم صهیونیستی بود که در طی این عملیات اطلاعات ۸ میلیون بیمه شده اسرائیلی از جمله اطلاعات شخصی، اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات محل سکونت در اختیار یک گروه هکری عراقی قرار گرفت.

ضربه دوم سایبری به رژیم صهیونیستی، هک سایت وزارت جنگ اشغالگران بود. گروه هکری که با نام Nethunter خود را معرفی کرده است در کانال تلگرامی خود فیلم نفوذ به سامانه‌ها و شبکه‌های داخلی وزارت جنگ صهیونیست‌ها را هم منتشرکرده است.

در اتفاق دیگری هکرها بانفوذ به سامانه‌های وزارت دادگستری اسرائیل، ۳۰۰ گیگابایت داده را در اختیار گرفتند که شامل نامه‌ها، اسناد رسمی، مشخصات کارکنان، آدرس، شماره‌تلفن، ایمیل و… می‌شود.

روزنامه یدیعوت آحارونوت این حمله را بخشی از پاسخ احتمالی ایران به شهادت نیروهای ایرانی در حمله تروریستی به ساختمان سفارت در دمشق دانست.

اما مهم‌ترین هک مربوط به رخنه در واحد ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل بود. گروه هکری حنظله شرکت ArrowNet بازوی فنی یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی که مدعی هستند قوی‌ترین تجهیزات سایبری دنیا را دارند هک کردند.

این گروه هکری عکس فرمانده یگان ۸۲۰۰ و برخی مسئولان این شرکت امنیتی که هیچ اطلاعاتی از آنها موجود نیست را افشا کرد.

در شب عملیات وعده صادق از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به عملیات تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی هم تل‌آویو با قطعی برق گسترده روبه‌رو شد.

گروه انتقام‌جویان سایبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مسئولیت قطع برق در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی از جمله شهرهای بیت شمش، تل‌آویو، روش‌هاعین، آراد، مودیعین، بئرشوع و نتانیا را برعهده گرفت.

باتوجه‌به حملات گسترده سایبری گروه‌های مقاومت و هکرهای زبده جهان به زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی و موفقیت‌های بزرگی که این گروه‌های هکری کسب کرده‌اند، این قابل‌پیش‌بینی بود که صهیونیست‌ها دنبال ایجاد یک سپر دفاع سایبری جدید باشند؛ اما اینکه گنبد سایبری چقدر می‌تواند در مقابل حملات سایبری موفق باشد، بستگی به شرایط دارد؛ اما آنچه که مسلم است این است که تجربه صهیونیست‌ها از گنبد قبلی یعنی گنبد آهنین تلخ است.

پر بازدیدترین ها