مدیرکل پست خوزستان خبرداد:
خدمات پست عشایری در خوزستان راهاندازی شد
پاسخگویی ۱۹۳ در شبکه پستی کشور
مرسولات پستی خوزستان از مرز ۱۲ میلیون عبور کرد
مدیر کل پست استان خوزستان گفت: با اجرای پروژههای زیرساختی و هوشمند، خوزستان به یکی از پیشگامان تحول در شبکه پستی کشور تبدیل شده است.
*به گزارش خبرنگار نورخوزستان* ، مهران حموله، در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به مناسبت هفته پست که روز یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۴ در اداره کل پست خوزستان برگزار شد، پیرامون عملکرد یکساله پست اظهار کرد: در طی سال فقط ۵ روز تعطیلی در شرکت ملی پست وجود دارد که آنهم به صورت کشیک و با حضور فعال همکاران اداره میشود. شرکت ملی پست خوزستان، در شرایط سخت اقلیمی و چالشهای خاص منطقه، هیچگاه تعطیل نبوده و حتی در ایام کرونا و جنگ ۱۲ روزه نیز همکاران با تمام توان در خط مقدم خدمترسانی حضور داشته است؛ و در طی سال از مهرماه سال گذشته تا پایان شهریور امسال، بالغ بر ۱۴ میلیون مرسوله شامل پاکت، بسته، امانت، خدمات فیزیکی و الکترونیکی از دفاتر پستی استان ارسال شده است که حدود ۸۵ درصد از این فعالیتها توسط دفاتر پیشخوان شهری و روستایی بخش خصوصی انجام شده و تنها ۱۵ درصد توسط دفاتر دولتی شهرستانها صورت گرفته است.
وی در زمینه سیاستهای برونسپاری در حوزه پست استان خوزستان گفت: این استان بهطور کامل فرآیند برونسپاری را اجرایی کرده و اکنون بیش از ۶۵۰ دفتر پیشخوان در قالب آیسیتی شهری و روستایی فعال هستند که حدود ۳۵۰۰ نفر در این دفاتر مشغول به فعالیت هستند که سهم بزرگی در ایجاد درآمد برای مردم استان دارد. همچنین در اوایل مهرماه تفاهمنامهای با سازمان امور عشایری منعقد شده که بهزودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.
مدیرکل پست خوزستان در زمینه رشد ترافیک مرسولات در استان گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ترافیک مرسولات پستی استان ۹ درصد رشد داشته است. این مرسولات شامل محصولات تجارت الکترونیک، خدمات الکترونیکی و محصولات ثبتی نظیر پستنامه، پیشتاز، اکسپرس، سفارشی و سرویس ویژه بودهاند. در حوزه مرسولات ثبتی نیز شاهد رشد ۴ درصدی بودهایم که از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مرسوله در سال گذشته، به حدود ۱۲ میلیون مرسوله در سال جاری رسیدهایم. در بخش خدمات خرید و فروش اینترنتی، تعداد مرسولات از ۳۰۴ هزار به ۴۱۷ هزار مرسوله افزایش یافته و تعداد فروشگاههای اینترنتی فعال در استان نیز از ۱۵۰ به ۲۳۰ فروشگاه رسیده است.
حموله افزود: در حوزه سرویسهای احراز مکانی و کدپستی، با رشد ۴۰ درصدی در ترافیک خدمات؛ تعداد متقاضیان از ۹۶۲ هزار نفر به بیش از یک میلیون و ۶۴ هزار نفر تا پایان شهریورماه سال جاری افزایش یافته است.
وی با اشاره به پروژههای زیرساختی پست استان خوزستان اظهار کرد: در طول یک سال گذشته، بالغ بر ۲۱ میلیون مرسوله از اقصی نقاط کشور وارد استان شده که مراحل تجزیه و توزیع آن توسط همکاران پست در استان انجام شده است. در بخش توزیع، بیش از ۲۷۵ نفر در حوزه نامهرسانی و حدود ۱۱۰ نفر در بخشهای امانت و نمایندگیهای روستایی مشغول به فعالیت هستند که عمدتاً از بخش خصوصی تأمین شدهاند. مرکز تجزیه و مبادلات جدید استان نیز با متراژ ۸۰۰۰ متر مربع و زیربنای عملیاتی ۳۲۰۰ متر، پس از دو تا سه سال عملیات عمرانی، با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی احداث و توسط مقامات کشوری و استانی افتتاح شد. این پروژه گامی مؤثر در رفع دغدغههای تجزیه مرسولات در استان است. علاوه بر آن، در چشمانداز توسعه، احداث یک مرکز ۴۰۰۰ متری دیگر نیز پیشبینی شده است.
مدیرکل پست خوزستان، پیرامون ناوگان حملونقل پستی استان گفت: تعداد خودروهای سبک و سنگین از ۶۷ دستگاه به ۸۳ دستگاه افزایش یافته و روزانه حدود ۳۰ کامیون و ۲ تا ۳ واگن ریلی برای جابجایی مرسولات در سطح استان و ارسال به نقاط مختلف کشور فعال هستند؛ همچنین خطوط توزیع امانات از ۶ خط به ۱۰۱ خط افزایش یافته که نشاندهنده رشد چشمگیر ترافیک مرسولات در استان است.
حموله با اشاره به هوشمندسازی فرآیندهای پستی استان خوزستان اظهار داشت: در دولت چهاردهم، استان خوزستان بهعنوان یکی از پنج استان کشور، موفق به نصب و راهاندازی دستگاه سورتینگ هوشمند برای تجزیه مرسولات پستی شد. این دستگاه با استفاده از توان شرکتهای دانشبنیان ایرانی و با هزینهای بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان تهیه و نصب شده و از اردیبهشتماه ۱۴۰۴ بهرهبرداری شده است. دستگاه سورتینگ توانایی تجزیه روزانه بیش از ۳۲ هزار مرسوله را دارد و در هرساعت حدود ۴۰۰۰ هزار بسته و امانت را به صورت هوشمند پردازش میکند. ارتقای بهرهوری، افزایش دقت در خوانش آدرسها، حذف خطای انسانی در فرآیند تجزیه و بهبود کیفیت خدمات پستی از مزایای این سیستم است.
پیش از این، خطای انسانی در تجزیه مرسولات تا ۳درصد گزارش میشد، که با راه اندازی این دستگاه، این رقم به صفر رسیده است. امیدواریم با حمایت وزارت ارتباطات و مدیران ارشد شرکت ملی پست و با ادامه این روند، خدمات پستی در خوزستان بیش از پیش توسعه یابد. علاوه بر آن، مقدمات تشکیل جلسهای با فرمانداران استان و با ریاست استاندار در حال پیگیری است تا درخصوص اهمیت پروژههای کلان پستی، بهویژه هوشمندسازی مرکز تجزیه مبادلات استان تصمیم گیری شود.
مدیرکل پست خوزستان پیرامون خدمات پستی در مناطق روستایی گفت: تعداد ۳۰۰ دستگاه گوشی هوشمند از محل اعتبارات ملی شرکت ملی پست در میان نمایندگان روستایی توزیع شدهاست که موجب تسهیل فرآیندهای توزیع و حذف وابستگی به دفاتر فیزیکی، و گامی مؤثر در توسعه خدمات پستی در مناطق محروم میباشد.
حموله با اشاره به راهاندازی سامانه احراز مکانی در استان اظهار کرد: این سامانه در راستای پروژه کدپستی و مکانمحوری، موفق به ثبت بیش از ۹۵درصد از کدهای پستی یک میلیون و ۹۱۰ هزار مکان شهری استان شدهاست. این پروژه پیش نیاز تحقق دولت الکترونیک است، زیرا بدون هویت مکانی دقیق، بسیاری از سیاستهای کلان مانند مسکن مهر، مالیات، بازرگانی و حتی برنامهریزیهای قضایی با چالش مواجه خواهد شد. برای پیگیری پروژههای مکانمحور، مانند جنیف شهری و روستایی، باید با هماهنگی و مشارکت جدی مسئولان اجرایی استان عملیاتی شوند تا زیرساختهای اطلاعات مکانی کشور بهدرستی درستی انجام شود.
وی افزود: در زمینه توسعه خدمات نوین و هوشمندسازی شبکه پستی استان، اپلیکیشن دستیار پستی من به زودی توسط شرکت ملی پست راهاندازی خواهد شد و در اپلیکیشنهای محلی مانند بله، گپ و آیگپ قابل دسترسی خواهد بود و به کاربران امکان رهگیری کامل مرسولات از مرحله قبول تا تجزیه، توزیع و تحویل نهایی توسط نامهرسان را فراهم میسازد.
مدیرکل پست خوزستان، از راه اندازی پست عشایر در خوزستان خبر داد و گفت: با توجه به محرومیت عشایر از خدمات پستی در سالهای گذشته، تفاهمنامهای میان شرکت ملی پست و سازمان امور عشایر کشور در مهرماه منعقد شد و در استان خوزستان بهعنوان یکی هشت استان پایلوت کشور طرح خدمات پستی عشایر اجرا شد. هدف این طرح ایجاد نمایندگیهای سیار در مناطق عشایری و ارائه خدمات پستی خواهد بود. با توجه به نداشتن آدرس ثابت و کدپستی، برای عشایر کوچنشین، دو کدپستی مجزا تعریف شده است. در حال حاضر فرآیند کدگذاری برای حدود ۴۰ هزار چادر عشایری بهعنوان مکانهای رسمی در حال انجام است. در این راستا، نمایندگی نمادین پست عشایری در روستاهای سوسنگرد راهاندازی شدهاست.
حموله پیرامون تعاملات بین سازمانی و خدمات نیابتی گفت: یکی از مهمترین خدمات نیابتی پست، همکاری با سازمان ثبت اسناد کشور است که طی آن، پس از مراجعه شهروندان به دفاتر ثبت، فرآیند جمعآوری، چاپ و تحویل اسناد تکبرگ توسط نیروهای پست انجام میشود. در حال حاضر حدود ۸۰ نفر از نیروهای پست در قالب شرکتهای طرف قرارداد در سازمان ثبت اسناد مشغول به فعالیت هستند و ماهانه بالغ بر ۱۵ هزار سند در سطح خوزستان پردازش و تحویل داده میشود. این خدمات گامی مؤثر در کاهش واسطهگری، تسهیل امور مردم و ایجاد درآمد پایدار برای شبکه پستی کشور است و امیدواریم با ادامه این روند، خدمات پستی در مناطق محروم و عشایری نیز به سطح استانداردهای ملی برسد.
حموله با اشاره به راهاندازی واحد پاسخگویی ۱۹۳ در شبکه پستی کشور گفت: این واحد از ساعت ۷صبح تا ۱۹ بعدازظهر، آماده پاسخگویی به نیازهای مشتریان در سراسر کشور است و خدماتی مانند رهگیری مرسولات، دریافت پیشنهادات، انتقادات و سایر درخواستها را تحت پوشش قرار میدهد.
*خبرنگار نورخوزستان، جلالی*