امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه پشت درهای بسته آزمایشگاه تشخیص کرونا اتفاق می‌افتد

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 4544

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ، ۱۳۹۸

آنچه پشت درهای بسته آزمایشگاه تشخیص کرونا اتفاق می‌افتد

دکتر علی احسان‌پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نحوه فعالیت آزمایشگاه رفرانس تشخیص کرونا اهواز اظهار کرد: آزمایشگاه رفرانس، مرکز اصلی تشخیص بیماری کرونا است که کل خوزستان را تحت پوشش قرار می‌دهد و از نقاط اصلی مبارزه با این بیماری و راهگشای اصلی مدیریت این واقعه است. بدون وجود این مرکز، مدیریت این بیماری تقریبا غیرممکن است.

وی افزود: برای انجام این آزمایش، پس از دریافت نمونه‌ها از مناطق مختلف استان خوزستان، طی پروسه‌ای به اسم “استخراج”، ویروس از نمونه‌ها جداسازی می‌شود و سپس توسط آزمایش‌های بسیار پیشرفته، نمونه آماده‌سازی شده و با کیت‌های تشخیصی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

احسان‌پور بیان کرد: کلیه این اقدامات در فضای اتاق تمیز انجام می‌شود و دانشمندان ایرانی در این اتاق‌ها به فعالیت می‌پردازند.

وی گفت: عملیات استخراج ویروس و بررسی تشخیصی آن، زیر دستگاهی به نام “هود” انجام می‌شود که دارای فیلتر پاک‌سازی کننده است که در واقع محیطی بسیار آلوده به ویروس است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: عملیات پاکسازی و نگهداری و تعمیرات این دستگاه به عهده پرسنل زبده تاسیساتی است که این عمل امروز در آزمایشگاه تشخیص کرونا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، توسط آقای جرفی و همکاران جان برکف‌شان انجام می‌شود. این افراد، ایثارگرانه به محل زیر هود وارد شده و به امر تعمیر و نگهداری هود کمک می‌کنند؛ یعنی درست محلی که خانه کرونا است.

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از یک هزار نمونه در این آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و این آزمایشگاه مورد تایید انستیتو پاستور کشوری است و ظرفیت آن طی یک هفته، از روزانه ۴۰ نمونه به ۲۰۰ نمونه افزایش یافته است و با توجه به داشته‌های علمی و توانایی‌های فراوان دانشمندان جوان ما، امکان افزایش چند برابری ظرفیت نیز وجود دارد و هیچگونه نگرانی در استان خوزستان بابت انجام این تست وجود ندارد.

احسان‌پور گفت: در حال حاضر علاوه بر آزمایش‌های استان خوزستان، آزمایش‌های استان ایلام نیز منحصرا در این آزمایشگاه انجام می‌شود و درخواست‌هایی از دیگر استان‌های همجوار نیز برای پذیرش آزمایش‌ها نیز داشته‌ایم.

پر بازدیدترین ها