امروز: جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشنهاد جبران کمبود زمان آموزشی

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 5909

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ، ۱۳۹۹

پیشنهاد جبران کمبود زمان آموزشی

با توجه به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی و نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان و مسئولین امر در خصوص ادامه سال تحصیلی، بنده به‌عنوان پدر یک دانش آموز و یک فرهنگی پیشنهادی را دوستانه ارائه می‌نمایم که امید است مثمر واقع شود و به مسئولان بالا منعکس گردد.
نخست اینکه با توجه به مقاومت و عدم رعایت بهداشتی از سوی عده‌ای در جامعه که طبیعی و حتمی است. اقدامات سخت گیرانه بویژه لزوم استقرار و یا نظارت و سرکشی مداوم و روزانه درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی هر محله به مدارس محدوده خود و ارائه خدمات و تجهیزات پزشکی لازم و تهیه گزارش و برخورد با دانش آموزان، مدیران و حتی معلمان خاطی ضروری است و از طریق اداره و حراست پیگیری و تذکرات لازم داده شود. هر گونه سهل انگاری ممکن است خدای ناکرده جبران ناپذیر باشد.
پیشنهاد دیگر اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و فصلی کشور و تقویم آموزشی پایه‌های غیر نهایی پایان سال تحصیلی اعلام گردد و فقط با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در امتحانات داخلی شرکت نمایند و میزان امتحانات ۷۰ درصد میزان درس داده شده کتب درسی در طول سال تحصیلی باشد و ۳۰ درصد باقیمانده با آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور ادامه داده شود و در سال تحصیلی آینده لحاظ شود.
در خصوص دانش آموزان نهایی تلاش شود تا آموزش یک ماه از طریق فضای مجازی ترجیحا موبایل و تلویزیون با امکان تعامل و حضور و غیاب و سیستم نمره‌دهی شبیه دانشگاه پیام نور در مناطق شهری باشد و دبیران در مدارس حضور داشته باشند، چنانچه دانش‌آموزی در موضوع یا درس خاصی مشکل داشت به مدرسه مراجعه کند و رفع اشکال نماید. بصورت فردی و بدین ترتیب از ازدحام دانش آموزان در مدرسه جلوگیری و از نگرانی خانواده‌ها کاسته و بدلیل حذف سرویس مدارس از بار ترافیکی کاسته می‌شود. و در مناطق روستایی که دسترسی به اینترنت امکان پذیر نمی‌باشد بصورت حضور در مدرسه با رعایت اصول بهداشت فردی ادامه یابد و پس از یک ماه امتحانات نهایی بصورت استانی برگزار گردد.
همانگونه که در کشور دیدیم در هر جامعه‌ای عده‌ای سهل انگار و دارای مشکل برهم زننده قوانین اجتماعی خواهند بود.
در ضمن برای سال‌های آینده نیز لزوم تغییر در سیستم آموزش و پرورش سنتی و نیز تقویم سال تحصیلی ضروری به‌نظر می‌رسد.

 

محمد شجراوی
کارشناس آموزش

پر بازدیدترین ها