امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

توضیحات سخنگوی دولت درباره پروازهای ایرانی به مقصد جده

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 6789

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ، ۱۳۹۹

توضیحات سخنگوی دولت درباره پروازهای ایرانی به مقصد جده

علی ربیعی در حاشیه‌ جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره علت پرواز هواپیمای ایرانی به جده اظهار کرد: امروز صبح این موضوع را از آقای ظریف پرسیدم که اطلاعی نداشتند بعد از آقای مهندس اسلامی سوال کردم و گفتند که پرواز به جده برای کار اداری و بازگرداندن کارمندان شرکت‌های هواپیمایی به ایران بوده است.

وی افزود: هیچ عقبه سیاسی در این پرواز وجود نداشته است و علت سیاسی برای آن نیست، بلکه یک کار کاملا اداری انجام شده است.

ربیعی همچنین با اشاره به مطرح شدن گزارش دیوان محاسبات مجلس درباره تفریغ بودجه۹۷ در جلسه دولت اظهار کرد: دولت در مجموع نظارت را مفید می داند و دولت نظارت پذیری هستیم و معتقدم که یکی از نظارت پذیرترین دولت‌های بعد از انقلاب دولت یازدهم و دوازدهم بوده است. هیچ دولتی به اندازه این دو دولت تحت نظارت شدید نهادهای مربوطه و افکار عمومی قرار نداشته است. بازبودن فضای عمومی در نظارت به دولت و نقدهایی که انجام شده است بی نظیر بوده و مردم می توانند قضاوت کنند که در سالهای گذشته دولت چقدر در معرض شفافیت بوده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم که گزارش تفریغ بودجه نسبت به همه بودجه بگیران انجام شود و تفکیکی قائل نشویم و باید همانطور که به صورت شفاف گزارشی درباره دولت قرائت شد گزارش سایر بخش‌ها هم اعلام شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: برخی موارد مثل بحث ارز بنابر گزارش آذرماه ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که به ۳ میلیون دلار تبدیل شده است. بخش اعظمی از این کالاهای واسطه ای هستند و برای تولید هستند که کاملا مشخص است و حداقل نیمی از این ۳ میلیون دلار را شامل می شود که به علت تحریم این کالاها وارد می شوند. ای کاش این موارد اشاره می شدند. وقتی عدد کلی گفته می شود و به این موارد نمی پردازیم در اذهان ابهام ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی هم که ارز گرفته اند اما کالایی وارد نکرده اند تحت کنترل هستند و من می‌خواهم این اطمینان را بدهم که حتی یک دلارش نیست که مشخص نباشد. ما الان یک و نیم میلیارد دلار پرونده رسیدگی داریم که از این رسیدگی‌ها بخشی هم حتی به قوه قضائیه رفته است و شاید ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار آن در قوه قضائیه در حال بررسی است.

ربیعی تاکید کرد: با احترام به آن گزارش مجلس باید گفت که ملت ایران مطمئن باشند که یک سنت آن هم نیست که معلوم نباشد کجا رفته و همه مشخصا محاسبه خواهد شد و دولت با جدیت این موضوع را دنبال می کند.

ربیعی افزود: مواردی هم هست که به کشور کالاهایی وارد شده که اگر با شرایط امروز مقایسه کنیم ممکن است کالاهای اساسی نباشند اما در زمان خودش قیمت ارز ما چیز دیگری بوده و آن کالاهایی هم که وارد شده در آن زمان مورد نیاز بوده است مثل لوازم خانگی یا مواردی از این دست. پس مقایسه با امروز در این زمینه درست نیست چرا که هم قیمت ارز چیز دیگری بوده و هم آن کالاها در زمان خود مورد نیاز بودند.

سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد: اتفاقی افتاده بود که نرخ آرد برای نانوایان آزادپز مانند نانوایان صنعتی‌ محاسبه شده بود که امروز تصمیم گرفتیم این نرخ برگردد و همان ۹۰۰ تومان برای آزادپزان محاسبه شود.

وی افزود: نرخ آرد برای نانوایان یارانه‌ای هم همان ۶۶۵ تومان است و نرخ آرد صنعتی ها نیز ۲۷۰۰ تومان خواهد بود.

ربیعی تاکید کرد: بنابراین امسال به نرخ آرد آزادپزان اضافه نمی‌شود و قیمت نان در میان آزادپزان افزایش نخواهد داشت.

پر بازدیدترین ها