امروز: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳ فضانورد ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین مبتلا به کرونا بازگشتند

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 6899

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ، ۱۳۹۹

۳ فضانورد ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین مبتلا به کرونا بازگشتند

به گزارش پایگاه اینترنتی بی. بی. سی نیوز، یک فضانورد روس و دو خدمه سازمان فضایی آمریکا بعدازظهر پنج شنبه توسط کپسول سایوز از ایستگاه بین المللی فضایی جدا و عازم زمین شدند. آنها ساعت یک بامداد جمعه به وقت منطقه زمانی شرقی (ساعت ۵:۱۶ دقیقه بامداد جمعه به وقت گرینویچ) در بیابان قزاقستان بر زمین فرود آمدند.

جسیکا مایر مهندس پرواز روز چهارشنبه در جریان یک مصاحبه گفت: به نظر می رسد که در حال ورود به سیاره ای کاملا متفاوت هستیم که مطمئنا برای ما یک تجربه جالب خواهد بود.

جسیکا مایر فضانورد آمریکایی، «اولگ اسکریپوچکا» فضانورد روس و «درو مورگان» فضانورد-پزشک آمریکایی ساعت ۲۱:۵۳ دقیقه پنجشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی از ایستگاه بین المللی فضایی جدا شدند.

اسکریپوچکا و مایر روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ که ویروس کووید -۱۹ هنوز روی زمین آشکار نشده بود،  به همراه یک فضانورد نورد مهمان از امارات متحده عربی، به ایستگاه بین المللی فضایی وارد شدند. فضانورد اماراتی هشت روز بعد به زمین بازگشت؛  مورگان نیز روز بیستم ژوئیه ۲۰۱۹ به همراه یک خدمه متفاوت به این آزمایشگاه در حال چرخش وارد شد.

پاندمی ویروس کرونا روال معمول را برای بازگشت خدمه فضایی تغییر داده است.  مایر در جریان یک گفت و گوی ویدیویی به خبرنگاران گفت: از اینجا زمین همچنان خیره کننده به نظر می رسد و باور اینکه همه این تغییرات از زمان عزیمت ما از زمین صورت گرفته، دشوار است.

این سه فضانورد ساعت ۵:۱۶ دقیقه به وقت گرینویچ به زمین بازگشتند؛ به این ترتیب اسکریپوچکا و مایر،  هر کدام ۲۰۵ روز و مورگان ۲۷۲ روز را در فضا سپری کرده اند.

پس از فرود موفقیت آمیز کپسول حامل فضانوردان در قزاقستان،  ناسا ویدیویی پست کرد که نشان می داد یک گروه نجات و بازیابی که ماسک بر چهره داشتند به استقبال فضانوردان رفتند.  این گروه تحت قرنطینه ای سختی قرار گرفته بودند و گمان می رود برای اطمینان از اینکه خطری برای آلوده کردن فضانوردان نداشته باشند،  قبل از تماس با آنها  آزمایشهای کرونا نیز انجام داده باشند.

در شرایط عادی گروه بازیابی، خدمه فضایی را به نزدیکترین فرودگاه میرساندند تا از آنجا به کشور خود بازگردند.  قزاقستان وضعیت اضطراری اعلام کرده است و بیشتر فرودگاه‌ها بسته است.  اما پایگاه فضایی بایکونور که روسیه از قزاقستان  کرایه کرده هنوز فعال است و این سه فضانورد از آنجا به کشورهای خود پرواز خواهند کرد. فضانورد روس با یک هواپیما به کشور خود عزیمت می کند اما دو فضانورد آمریکایی ابتدا در یک سفر سه ساعته به  «کیزلوردا» واقع در جنوب شرق قزاقستان پرواز می کنند و سپس از آنجا توسط یک فروند هواپیمای ناسا به آمریکا بازمی گردند.

یک خدمه جایگزین که شامل دو فضانورد روس و یک آمریکایی می شدند نیز روز نهم آوریل (۲۱ فروردین) با رعایت حداکثر نکات ایمنی برای پیشگیری از انتقال این آلودگی به فضا، به ایستگاه بین المللی فضایی عزیمت کردند. این فضانوردان یک ماه و نیم قبل از عزیمت به ایستگاه بین المللی فضایی، در قرنطینه به سر می بردند.

معمولا فضانوردانی که به زمین بازمی گردند تحت یک برنامه ویژه توان بخشی که چند هفته بطول می انجامد قرار می گیرند تا بدن آنها که مدت زمان طولانی در شرایط جاذبه صفر قرار داشته بتواند با جاذبه زمین سازگار شود. اما این بار پزشکان وظیفه دیگری نیز بر عهده دارند که باید مراقب باشند فضانوردان به کرونا مبتلا نشوند.

مایر قبل از بازگشت به زمین در یک تماس ویدیویی گفت: در آغوش نگرفتن خانواده و دوستان پس از سپری کردن هفت ماه در فضا دشوار خواهد بود. مایر سال گذشته به همراه «کریستانا کوچ»  اولین پیاده روی فضایی را که تماما توسط فضانوردان زن انجام شد، در تاریخ به ثبت رساند.

وی در این تماس ویدیویی افزود: به نظرم در زمین نسبت به اینجا، بیشتر احساس انزوا بکنم. ما اینجا مشغول انجام کارهای شگفت انگیزی هستیم که انزوا را احساس نمی کنیم.

ایستگاه بین المللی فضایی از سال ۱۹۹۸ در حال چرخش به دور زمین است.

پر بازدیدترین ها