امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش واکسیناسیون کودکان خوزستانی بر اثر ترس از ابتلا به کرونا

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 7757

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ، ۱۳۹۹

کاهش واکسیناسیون کودکان خوزستانی بر اثر ترس از ابتلا به کرونا

مهرداد شریفی بامداد جمعه در برنامه زنده تلویزونی در سیمای خوزستان اظهار داشت: مردم به دلایل مختلف از جمله ترس از کرونا  به مراکز بهداشت برای واکسناسیون فرزندشان مراجعه نمی کنند که این امر اشتباه است.

وی افزود: همه مراکز بهداشتی و پایگاه های سلامت آمادگی دارند واکسیناسیون کودکان را در شرایط بهداشتی انجام دهند اما از مردم می خواهیم هنگام مراجعه وسایل حفاظتی همراه خود داشته باشند و ضمن رعایت فاصله فیزیکی کودک خود را حتما برای انجام واکسیناسیون به مراکز بهداشت ببرند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت:  در حال حاضر همه مردم نسبت به کرونا آموزش دیده اند و همه افراد  این بیماری را با علایم آن می شناسند اما متاسفانه هنوز در عمل و رفتارشان تغییری حاصل نشده، اگر می خواهیم بر این بیماری موفق شویم باید تغییر در رفتار و نگرش را  ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: گزارش نشدن بیماری دلیل بر نبود بیماری نیست، اگر همه ساختارها آماده باشد اما مردم مشارکت نکنند باز هم احتمال خطر بالا است.

مردم هنوز کرونا را جدی نگرفتند

شریفی تاکید کرد: مردم موضوع را جدی نگرفته اند و عادی با آن برخود می کنند در مراسم شادی و عزا به رغم توصیه ها حضور می یابند در حالی که این مساله یک زنگ خطر جدی است.

وی افزود: مشارکت مردمی مهمترین رکن در حوزه سلامت است ، اگر  هم استانی های ما  در حوزه سلامت احساس مسئولیت نکنند قطعا  میزان شیوع بیماری بیشتر می شود، اگر روند بیماری در استان تا ۲۵ فروردین پایین بود به علت همراهی و همکاری مردم بود اما پس از آن به علت بی توجهی آمار مبتلایان بالا رفت.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به بالارفتن تعداد مبتلایان در شهرستان اهواز بیان کرد: مشکل اصلی در این شهرستان بی توجهی مطلق مردم است متاسفانه آنها در سطح معابر و اماکن عمومی بدون رعایت بهداشت و در تجمعاتی مانند مراسم حضور می یابند و همین امر موجب می شوند نه تنها  ما نتوانیم بیماری را کنترل و متوقف کنیم بلکه همه بخشها باید به کمک ما بیایند.

وی گفت: پیشگیری آسان ترین و ارزان ترین روش برای مقابله با بیماری است و هیچگونه عارضه ای ندارد  و قطعا در حال حاضر تنها راه مبارزه با کرونا پیشگیری است اگر بیمار شویم عوارض و هزینه دارد، هزینه بستری یک بیمار کرونایی در آی سی یو یک بیمارستان دولتی هر شب ۲ تا ۲.۵میلیون تومان و در بیمارستان خصوصی چهار تا ۴.۵ میلیون تومان است این در حالی است که با یک فاصله گذاری فیزیکی درست می توان جلوی این هزینه ها را گرفت.

شریفی تصریح کرد: در مبارزه با بیماری تنها ۱۵ درصد کار در دست علوم پزشکی قرار دارد مابقی آن کمک های بین بخشی است و باید نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و دیگر دستگاه های فعالیت داشته باشند  و با قاطعیت با متخلفان و کسانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد کنند.

وی ادامه داد: از متولیان اصناف و اتحادیه ها درخواست داریم جدی تر وارد عمل شوند، هیچگونه پروتکل بهداشتی در سطح مغازه ها دیده نمی شود مردم هم باید به کمک ما بیایند و در صورت مشاهده تخلفات را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: تهیه ماسک وظیفه حوزه سلامت نیست سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی این کار است که باید پای کار بیاید.

وی با اشاره به وضعیت زباله گردها بیان کرد: یک هزار و ۸۰۰ زباله گرد وجود دارد که متولی آنها سازمان پسماند شهرداری ها است که ساماندهی آنها در شورای سلامت بارها مطرح شده و البته این ساماندهی نیز صورت گرفت اما در این شرایط حساس هنوز وسایل حفاظت فردی ندارند.

شریفی افزود: یکی از راهکارهای جدید برای حفاظت زباله گردها این است که به بیماران کرونایی پلاستیک قرمز برای زباله ها داده شد تا زباله های خود را درون آن بیندازند و زباله گردها به هیچ وجه نباید این کیسه ها را باز کنند.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز موارد ابتلا به بیماری کرونا در خوزستان در یک هفته اخیر روند افزایشی داشته که افزایش بیماریابی و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در افزایش این آمار نقش موثری داشته است.

ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

پر بازدیدترین ها