امروز: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

سال ۹۹ تنها اقدامات ضروری در حوزه مقابله با ریزگرد عملیاتی می‌شود

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 8136

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ، ۱۳۹۹

سال ۹۹ تنها اقدامات ضروری در حوزه مقابله با ریزگرد عملیاتی می‌شود

علیمحمدطهماسبی بیرگانی روز چهارشنبه در نشست کارگروه استانی مقابله با ریزگرد در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: از ۱۰۰ میلیون یورویی که دولت در لایحه برای سال ۹۹ در راستای مقابله با ریزگرد ارایه داد فقط با یک پنجم آن موافقت شد لذا در این رابطه ۲۰ میلیون یورو بیشتر اعتبار نداریم لذا باید ضروری ترین اقدامات را در زمینه مقابله با ریزگرد برنامه ریزی کنیم تا اقدامات در سال جاری نیز ادامه یابد.

وی افزود: نکته مهم دیگر این که در سال جاری باید کارها به صورت اثر بخش و با رعایت مقررات و قوانین دنبال شوند تا بتوانیم در مقابل اقداماتمان پاسخگو باشیم.

دبیر ستاد ملی مقابله با ریزگرد با تاکید بر این که کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان از کارگروه های فعال در سطح کشور است بیان کرد: اقدامات مقابله ای با گرد و غبار از سال ۹۵ آغاز شد اما هر چه جلوتر رفتیم کارهای بیشتری در این زمینه تعریف شد به طوری که در سال ۹۷ کل اعتبارت مربوط به گرد و غبار کشور به خوزستان اختصاص داده شد.

وی افزود: در چند سال گذشته گروهی برای نظارت بر عملکرد اقدامات انجام شده در خوزستان انتخاب شد که تاکنون اقدامات خوبی در استان خوزستان برای مقابله با ریزگرد صورت گرفته که باید این اقدامات ادامه داشته باشند.

طهماسبی ادامه داد: در سال ۹۹ بهتر است پروژه ها در چارچوب موافقت نامه ملی اجرا شود تا در زمینه مواردی که با اجرای پروژه‌ها ارتباط دارد کمتر با مشکل رو به رو شویم.

وی با اشاره به این که جهاد کشاورزی، منابع طبیعی از جمله دستگاه هایی هستند که بیشترین میز ان اعتبارت مربوط به مقابله با ریزگردها را به خود اختصاص داده اند گفت: کمیته نظارت کارگروه مقابله با ریزگردها باید بر وضعیت پروژه ها و این که چه میزان در این پروژه ها درست و کارآمد کار شده است نظارت جدی داشته باشد و از کمیته نظارت انتظار می رود به عنوان بازوی ناظر بر دستگاه عملکرد آنها را مورد ارزیبای دقیق قرار دهد.

دبیر ستاد ملی مقابله با ریزگرد با تاکید بر این که اعتبارت سال ۹۸ باید به نتیجه برسد گفت: پس از ماه رمضان نشستی به منظور ارزیابی اقداماتی که از سال ۹۵ تاکنون انجام شده و چشم اندازه آینده در این حوزه برگزار می شود.

به گزارش ایرنا پس از توفان شدید گرد و غبار بهمن سال ۹۵ در خوزستان، طرح مهار کانون‌های گرد و غبار در این استان به صورت اضطراری آغاز شد اولویت این طرح مهار کانون‌های فوق بحرانی در جنوب و جنوب شرق اهواز موسوم به کانون شماره ۴ با وسعت ۱۱۲ هزار هکتار است برای نهال‌کاری در کانون بحرانی (کانون های ۳ و ۴) برنامه ۱۰ ساله پیش بینی شده که شامل عملیات بیولوژیک (نهالکاری) و پخش سیلاب به صورت مصنوعی در هورهای محلی است.

از سال ۱۳۹۵ تاکنون در مجموع ۳۶ هزار هکتار نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار خوزستان در دستورکار بوده، در سال های ۹۵ تا ۹۸ در حدود ۲۶ هزار هکتار نهالکاری اجرا شده است.

پر بازدیدترین ها