امروز: پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کنترل ورودی‌ها به خوزستان از سمت اندیمشک تشدید می‌شود

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 3864

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ، ۱۳۹۸

کنترل ورودی‌ها به خوزستان از سمت اندیمشک تشدید می‌شود

غلامرضا شریعتی شامگاه جمعه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت:  در حال حاضر استان خوزستان نیز با این مساله درگیر شده و بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: تاکنون اقدامات خوبی از طرف دانشگاه علوم پزشکی، سازمانها و نهادهای مردمی، دولتی، حاکمیتی، رسانه ها و …. انجام شده و حساسیت های لازم در مردم  شکل گرفته است و ما نیز تلاش کردیم از گسترش بی رویه آن جلوگیری کنیم البته برای این ادعا هنوز زود است اما روند کنترل تاکنون خوب بوده و بر ادامه این اقدامات تاکید داریم.

استاندار خوزستان توضیح داد:  ۱۴ درصد از موارد ابتلا به کرونا ویروس به وضعیت  حاد می‌ رسند و نیاز به حمایت های مراقبتی  پزشکی جدی دارند لذا باید سعی کنیم مبتلایان به کرونا  به حداقل برسد تا ۱۴ درصد نیز کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به تامین الکل و مواد ضد عفونی کننده از شرکت های استانی برای داروخانه های سطح استان گفت: اگر چه نقص ها و کوتاهی هایی وجود داشته است اما نقاط قوت آنها بیشتر بوده و تلاش خود را کرده اند لذا جای نگرانی نیست.

شریعتی بیان کرد:  به اعتقاد من نیاز نیست که همه از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند بلکه استفاده از آب و صابون  مهمترین ضدعفونی کننده محسوب می شود و اگر دسترسی به آن نبود از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی، در حالی که مردم باید حساس باشند و دقت کنند باید آرامش خود را نیز حفظ کنند چراکه  تمامی تمهیدات لازم با تمام توان و تلاش  بکار بسته شده است، امروز شهرداری را موظف کردیم  تا معابر، بانکها و … را با مواد مخصوص ضدعفونی کنند تا شرایط برای گسترش این ویروس مهیا نباشد.

استاندار خوزستان در ادامه با گلایه از فرمانداران و مدیران کلی که در این نشست حضور نیافتند گفت: متاسفانه برخی از فرماندارانی در نه تنها خودشان در جلسه حضور نیافته اند بلکه معاون خود را نیز به جلسه نفرستادند که این مساله بدین معنی است که این مساله برای آنها اهمیتی ندارد آنها باید به صورت کتبی حضور نداشتنشان در این جلسه را به ما اعلام کنند.

وی با اشاره وجود سامانه های بارشی در استان،  هجوم ملخ ها و شیوع بیماری کرونا در استان تاکید کرد: الان  استان با مسایل مختلفی مواجه است که نیاز به پا به کار بودن همه فرمانداران و مدیران دارد و نباید دقیقه ای را بیکار بمانند.

شریعتی با اشاره به تاثیر هجوم ملخ ها بر محصولات کشاورزی بیان کرد: هجوم ملخ ها می تواند بر امنیت غذایی تاثیر بگذارد از سوی دیگر کشاورزان قشری پر تلاش و زحمت کش هستند که تلاشهای آنها در جهت خدمت به کشور بوده و در عین حال به شدت آسیب پذیر هستند.

وی افزود: کشاورزان ما در سیل پارسال آسیب زیادی متحمل شده اند و رنج زیادی کشیدند، الان باید با چنگ و دندان از ماحصل و تلاش های آن ها مراقبت کنیم تا مشکلی متوجه آنان نشود و با خیال راحت بتوانند برداشت کنند.

هجوم ملخ امسال شدیدتر از پارسال

استاندار خوزستان ادامه داد: ملخ ها سال گذشته نیز به استان حمله کردند اما با مدیریت درست این مساله کنترل شد و مشکلی به وجود  نیامد امسال به ما گزارش شده شدتش از سال گذشته قوی تر است  اما باید همه دست به دست هم دهند تا  مشکلی پیش نیایید و همه باید  برای مقابله با آن بسیج شوند.

وی بر مدیریت هجوم ملخ ها تاکید کرد و گفت: باید همه امکانات را برای مبارزه با این آفت بسیج کنیم تا سلامت و امنیت غذایی مردم به خطر نیفتد.

شریعتی خاطر نشان کرد: باید ستاد مدیریت ملخ در شهرستانها تشکیل شود و فرمانداران روزانه از ستاد گزارش خواسته و به مرکز ارائه دهند، همچنین اعتبار لازم مانند سال گذشته جهت مقابله با این آفت در اختیار جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: هیچ کس اجازه دریغ کردن امکانات را ندارد؛ سپاه و ارتش در بحث پهپادها کمک کنند؛ همچنین توسعه نیشکر و دیگر شرکت ها در خرید سموم کمک کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به مدیریت و کنترل سیلاب خاطرنشان کرد: وجود سدها در استان تاکنون  بارش های بالادست را کنترل کرده است اما باید به تدریج رهاسازی از سدها را نیز انجام دهیم تا برای بارش های احتمالی بعدی آماده باشیم.

وی افزود: سدهای ما در فصول مختلف استاندارهای مختلفی دارند که باید براساس آن استاندارها خروجی داشته باشیم نه بیشتر و نه کمتر، چراکه به عنوان مثال خروجی زیاد آب از سدها می تواند موجب کمبود آب در تابستان شود.

شریعتی با اشاره به خروجی سدها ادامه داد: پیش از رها سازی آب  باید نقاطی از  سیل بندها که هنوز تکمیل نشده  یا با مشکلاتی رو به رو هستند  طی ۱۴ روز آینده برطرف شوند تا خروجی بیشتری از سدها داشته باشیم.

کرونا و ملخ کلکسیون بحران های خوزستان را تکمیل کردند

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به شیوع ویروس کرونا  و هجوم ملخ ها در استان گفت: خوزستان در  ۴ سال گذشته با بحران های متعدد رو به رو بوده است و اکنون کلکسیون این بحران ها در استان با هجوم ملخ هاو کرونا به کامل شد.

کیامرث حاجی زاده افزود: کشور  با تمام توان  و امکانات برای کاهش انتشار کرونا ویروس در تلاش است، به تبع آن در استان ما نیز دانشگاه علوم پزشکی اقدات بسیار خوبی تاکنون داشته است لذا ضرورت دارد همه در کنار دانشگاه حضور داشت باشند تا بتوانیم کمترین میزان آسیب دیدگی ناشی از این ویروس را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در قرارگاه مبارزه با کرونا در استان تاکید شده تا مردم برای حل این مساله همراه و همدل باشند و در این زمینه با همراهی مردم و مسوولان می توانیم در زمینه مقابله و کنترل این ویروس موفق باشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با بیان اینکه اکنون خوزستان در شرایط خاصی است افزود: سه بحران سیل، ویروس کرونا و هجوم ملخ ها همزمان این استان را تهدید می کند که باید بحران ها را با همکاری و همدلی مدیریت و به سلامت از آنها عبور کرد تا کمترین خسارت ها را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نمی توان  به سادگی از مساله هجوم ملخ ها عبور کرد و به اندازه ای که مبارزه با کرونا جدی است مبارزه با هجوم ملخ ها به مزارع استان نیز جدی است برای همین همه باید کمک کنیم تا مشکل هجوم‌ ملخ ها به مزارع استان را حل کنیم و و انتظار داریم‌ مسوولان در این خصوص به جد پای کار بیایند.

حاجی زاده توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از محصولات کشاورزی آماده بهره برداری هستند که اگر مورد هجوم ملخ های صحرایی قرار گیرد با مشکلات بسیاری مواجه می شویم بنابراین کاهش آسیب ناشی از هجوم ملخ ها به مزارع کشاورزی بسیار لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه بالادست سدهای خوزستان بارندگی سنگینی صورت گرفته بود اضافه کرد: با مدیریت باعث کنترل سیل شدیم هرچند که باید تاب آوری رودخانه ها را افزایش دهیم، باید بتوانیم مخازن سدها را کنترل کنیم تا هنگام بارندگی با مشکلی مواجه نشویم.

پر بازدیدترین ها