«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ»
______________________
✍️ نگارنده: سیدقنبر یوسفیانی
دانشآموخته علم سیاست و روابط بینالملل
فرزند خوزستان _ شهر علم و ادب، بهبهان (بیدبلند)
______________________
*آزادی بیان در ایران؛ حقیقتی روشن در برابر تبلیغات مغرضانه*
*مقدمه*
⬅️ در این مقاله میخواهم اندکی از محدودهی استانی، خوزستان و شهر اهواز فراتر روم و به گسترهی کشور عزیزمان ایران اسلامی بپردازم؛ برای روشنگری بعضی اذهان مسموم داخلی و خارجی، دشمنان قسمخوردهی نظام و کشور، و مهمتر از همه مردم شریف، نجیب و شهیدپرور جای،جای ایران اسلامی به توضیح و تفسیر «آزادی بیان» در کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران” بپردازیم. دراین مقاله می خواهیم در قالبی کوتاه، حق مطلب درباره آزادی بیان “در درون کشور را ادا کنیم و تصویری واقعی از این حق مدنی در ایران عزیز و مقدس ارائه دهیم.
*تعریف آزادی بیان؛*
⬅️ آزادی بیان یکی از بنیادیترین حقوق بشر است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قوانین بینالمللی به رسمیت شناخته شده است. این حق به معنای توانایی افراد و جوامع برای بیان اندیشهها و عقاید خود بدون ترس از سانسور، انتقام یا مجازات قانونی است. در ایران اسلامی نیز آزادی بیان نه تنها به رسمیت شناخته شده، بلکه در بستر فرهنگ دینی و اجتماعی جایگاهی ویژه دارد.هدف از این مقاله، روشنگری در برابر تبلیغات مسموم دشمنان داخلی و خارجی و نشان دادن واقعیت آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران است؛ واقعیتی که برخلاف ادعاهای رسانههای معاند، در عمل جاری و ساری است.
*آزادی بیان در اسلام*
⬅️تردیدی نیست که آزادی بیان در حقوق و قوانین اسلام، پذیرفته شده است و محدودیتی ندارد، مگر آنکه به سوءاستفاده و تخریب به ناحق شخصیت های مهم لشکری وکشوری در جامعه منجر شود. اسلام دینی است که برای کسب علم و دانش ارزش ویژهای قائل است؛ بنابراین نمیتوان پذیرفت که چنین دینی مانع بیان اندیشهها باشد. قرآن کریم با استدلال و نقد مخالفان، خود بهترین نمونهی پذیرش آزادی بیان است.
«ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَالمَوعِظَهِ الحَسَنَهِ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ؛ [۵]»
«باحکمت و اندرز نیکو به راه خدایت دعوت کن و با آنها به روشی که نیکوتر است استدلال و مناظره کن».
این آیه در مقام بیان شیوه تبلیغ و دعوت مردم به دین خداست و روش صحیح را حکمت و موعظه حسنه معرفی میکند. باید توجه داشت که در جامعهای که امکان طرح دیدگاههای مخالف وجود ندارد، دعوت به روش حکمت و موعظه نیکو معنا ندارد؛ چرا که گفتوگو و استدلال تنها در فضای آزاد و آرام امکانپذیر است.
این آیه نشان میدهد که دعوت به حق تنها در فضایی آزاد و مبتنی بر گفتوگو معنا دارد؛ زیرا حکمت و موعظه حسنه در بستری آرام و منطقی امکانپذیر است. پس میتوان نتیجه گرفت که فضای نزول آیه در جامعهای آزاد با امکان طرح دیدگاههای مخالف بوده است.
*آزادی بیان در ایران اسلامی*
⬅️ حال که با مفهوم آزادی بیان به عنوان یکی از انواع آزادیهای مدنی حقوق بشری آشنا شدیم، باید گفت در ایران اسلامی این آزادی به نحو مطلوب”وشایسته در حال اجراست. نمونهی روشن وعیان آن همین مقالات منتشر شده توسط بعضی نویسندگان جوان و منتقدان نکتهسنج درهمه موارد،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی، ومهمتر از همه ساختار اداری کشور و استانها، نفی و انتقاد واضح و صریح از بعضی مدیران و مسئولان استانی، کشوری،در روزنامه وزین جهاناخبار و سایر خبرگزاریهای فعال کشور است. این نویسندگان با دید مردمسالار و دموکراسی مردمی، هر جا که نقصان یا سهلانگاری از سوی مسئولی مشاهده شود، آن را نقد کرده و به معرض دید همگان میگذارند.در بسیاری از موارد همین نقدها باعث برکناری مدیران خاطی یا اصلاح روندهای نادرست شده است. پس برخلاف بوق و کرنا و مانور رسانه ها و سردمداران غربیان، در راس آمریکای شیطان صفت وسگ هارش اسراییل کودک کش وکشورهای اروپایی جیره خوار در خصوص عدم آزادی بیان در ایران، که تلاش میکنند واقعیت را وارونه جلوه دهند، آزادی بیان در ایران اسلامی حقیقتی جاری و همه گیر وبسیار فعال است.*جوانان ما و ملت فهیم ایران اسلامی باید با دید باز به این مفهوم نگاه کنند و بازیچهی رسانههای معاند نشوند*.
*نتیجهگیری*
⬅️ آزادی بیان در ایران اسلامی حقیقتی انکارناپذیر است. این آزادی در چارچوب ارزشهای دینی و ملی، زمینهی رشد فکری، نقد سازنده و اصلاح اجتماعی را فراهم کرده است. برخلاف تبلیغات دشمنان، آزادی بیان در ایران نه تنها محدود نشده، بلکه به عنوان یک سرمایهی اجتماعی در خدمت مردم و نظام قرار دارد. وظیفهی ماست که با نگاه باز و هوشیار، بازیچهی رسانههای معاند نشویم و واقعیتهای کشور خود را با افتخار بازگو کنیم.
۲۶ آبان ۱۴۰۴ خوزستان _اهواز





