عدالت آموزشی و چالش رتبه‌بندی معلمان

اشتراک گذاری مطلب:

لینک کوتاه مطلب:

کد خبر: 45921

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ، ۱۴۰۴

عدالت آموزشی و چالش رتبه‌بندی معلمان

قسمت اول

در نظام آموزش و پرورش ایران، عبارت «عدالت آموزشی» همواره به عنوان شعار اصلی و هدف آرمانی مطرح بوده است.
اما آنچه در میدان عمل رخ داده روایتی متفاوت از اسناد بالادستی ارائه می‌دهد. شکاف عمیق بین آنچه بر کاغذ نوشته شده و آنچه معلمان در کلاس‌های درس تجربه می‌کنند پرده از واقعیتی تلخ برمی‌دارد.

این گزارش بر آن است تا با نگاهی میدانی و با استناد به پژوهش‌های انجام شده، نشان دهد که تحقق عدالت آموزشی پیش از هر چیز نیازمند توجه به سه عنصر کلیدی است:منزلت اجتماعی معلم، امنیت شغلی فرهنگیان و معیشت پایدار آنان.

عدالت آموزشی از نگاه کارشناسان
عدالت آموزشی مفهومی فراتر از ساختمان مدرسه و نیمکت و تخته سیاه است.این مفهوم به معنای تضمین دسترسی عادلانه همه دانش‌آموزان به آموزش باکیفیت، صرف نظر از موقعیت اقتصادی، جایگاه اجتماعی و محل زندگی آنان است.

یک کارشناس آموزشی در این زمینه می‌گوید :
« عدالت آموزشی را باید بستر ساز عدالت اجتماعی دانست.

اگر نظام آموزشی نتواند به درستی این عدالت را برقرار کند شاهد گسترش شکاف طبقاتی و افزایش نارضایتی‌های اجتماعی خواهیم بود.»

رتبه‌بندی معلمان؛آزمونی ناتمام
طرح رتبه‌بندی معلمان که با هدف ارتقای موقعیت حرفه‌ای و معیشتی فرهنگیان طراحی شد در عمل با چالش‌های متعددی روبرو شده است.
این طرح که معلمان را در پنج رتبه دسته‌بندی می‌کند، وعده بهبود شرایط مالی و ارتقای جایگاه اجتماعی را داده بود.

اما اجرای این طرح با موانع جدی مواجه شد:
پرداخت‌های معوقه و تأخیرهای طولانی در اجرای طرح.

معیارهای نامشخص ارزیابی و سختگیری‌های بی‌مورد.

نبود شفافیت کافی در روند اجرایی

نابرابری ؛ مانع عدالت
اختلاف فاحش در پرداخت‌ها بین معلمان رسمی و پیمانی، نه تنها انگیزه فرهنگیان را کاهش داده بلکه اعتماد عمومی به نظام آموزش و پرورش را نیز مخدوش کرده است.
این نابرابری خود نشانه‌ای از بی‌عدالتی ساختاری در بدنه آموزشی کشور است.

پایان قسمت اول .ادامه دارد…

️عبدالحمید گل‌افشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *